,

در گذشت چهره ماندگار روان شناسی، دکتر محمود منصور را تسلیت عرض می نماییم

با اندوه فراوان، درگذشت چهره ماندگار روان شناسی، شادروان استاد دکتر محمود منصور را خدمت خانواده محترم ایشان و جامعه روان شناسان و مشاوران ایران تسلیت می گوئیم، به همین مناسبت روز یکشنبه 23 خرداد 1400، از ساعت 14، مراسم گرامیداشت و یادبود بصورت الکترونیکی در وب سایت سازمان نظام روان شناسی برگزار می شود.

لینک حضور کلیه علاقمندان در جلسه متعاقبا اعلام خواهد شد.

,

واکسن کووید 19 برای روان شناسان عضو سازمان نظام روان شناسی

به اطلاع اعضاء سازمان نظام روان شناسی و مشاوره می رساند، با توجه به نامه نگاری های یک ماه گذشته سازمان با ستاد کرونا درباره واکسیناسیون اعضاء سازمان نظام روان شناسی، روز شنبه مورخ 25 اردیبهشت سال 1400، اسامی اعضاء جهت واکسیناسیون به دفتر وزیر ارائه شد.

اسامی 35728 عضو رسمی همراه با شماره ملی، شماره عضویت و تلفن همراه به تفکیک استانها به دفتر وزیر ارسال شد.

,

انتساب دکتر سعید ملیحی الذاکرینی بعنوان عضو اصلی هیئت مدیره و نایب رئیس شعبه انجمن مطالعات رواندرمانی در استان البرز

,

مناظره دکتر سعید ملیحی الذاکرینی در شبکه خبر البرز به مناسبت روز روانشناس و مشاور

,

اعطای حکم عضو هیئت مدیره مرکز آموزش های مهارتی و حرفه ای علوم پزشکی

بدین وسیله اعلام می گردد که مورخ ۲۳دیماه ۹۹ طی حکم ریاست دانشگاه ، دکتر سعید ملیحی الذاکرینی به سمت عضو هیئت مدیره مرکز آموزش های مهارتی و حرفه ای علوم پزشکی منصوب شدند.

,

فراخوان عضویت در انجمن مطالعات رواندرمانی ایران

تمامی مراحل عضویت در انجمن مطالعات رواندرمانی ایران بصورت آنلاین می باشد. با مراجعه به سایت iranpsa.ir می توانید مراحل عضویت خود را تکمیل بفرمایید.

,

کارگاه روش ها و فنون درمارن فراشناختی

کارگاه ” روش ها و فنون درمان فراشناختی” نخستین دوره از سلسله آموزشهای تخصصی رواندرمانی فراشناختی، توسط دکتر سعید ملیحی الذاکرینی (روانشناس سلامت، و پژوهشگر و بالینگر گروه فراشناخت درمانی دانشگاه علوم پزشکی هامبورگ و مدرس کارگاههای بین المللی فراشناخت درمانی) بصورت آنلاین و با اعطای مدرک معتبر از انجمن علمی مطالعات روان درمانی ایران در تاریخ 19 و 22 مرداد ماه سال جاری برگزار می شود. علاقه مندان جهت ثبت نام می توانند به سایت www.onwebclass.com مراجعه و یا از طریق شماره واتس اپ 09399823264 اطلاعات بیشتر کسب کنند.

,

دانلود و نصب رایگان اپلیکیشن فراشناخت درمانی از گوگل پلی استور ، دکتر سعید ملیحی الذاکرینی

اپلیکیشن درمان فراشناختی
به استحضار می رساند ، برنامه کاربردی / اپلیکیشن فارسی زبان  فراشناخت درمانی ، بعنوان یک ابزار کمکی و روش خودیاری در کنترل و مدیریت مشکلات و آشفتگی های روانشناختی با همکاری اینجانب و دانشگاه هامبورگ آلمان فعال شد.
براساس میثاق بین المللی گروه درمان فراشناختی متمرکز در کلینیک نوروسایکولوژی دانشگاه هامبورگ به نشانی فوق الذکری تمامی محصولات و خدمات کاملا رایگان بوده و در آینده هیچ هزینه ای برای کاربران نخواهد داشت. همچنین
 نصب و استفاده از این برنامه که مکمل  رواندرمانی حضوری است ، نیز رایگان می باشد در صورت تمایل می توانید از لینک های زیر بارگیری / دانلود و روی گوشی خود و دیگران نصب فرمایید.
اگر اینجانب را از  نقاط قوت وضعف بسته های درمانی و اپلیکیشن مطلع فرمایید که در بهبود آن بکوشیم ، سپاسگزار می شوم.
iOS: https://apps.apple.com/app/mkt-mehr/id1440597613
Android:  https://play.google.com/store/apps/details?id=de.uke.therapyapp&hl=fa

با تشکر و احترام

ملیحی الذاکرینی
,

وقت مشاوره تلفنی، آنلاین و حضوری در مرکز خدمات روان شناسی سیمیا

مرکز خدمات روانشناسی ومشاوره سیمیا وقتهای مشاوره خود را به صورت تلفنی و آنلاین و حضوری برگزار می کند.

در صورت تمایل برای رزرو وقت در بخش بزرگسال و کودک و نوجوان به صورت آنلاین، با شماره های ثابت مرکز تماس بگیرید و یا از طریق لینک زیر جهت رزرو وقت اقدام کنید:

تلفنهای تماس :

02634480602

02634480285

تعیین وقت از طریق سایت مرکز سیمیا:

برای تعیین وقت از طریق سایت کلیک کنید.

,

انتصاب دکتر سعید ملیحی الذاکرینی به عنوان مسئول ساماندهی استفاده از تکنولوژی های جدید مجازی

دکتر

,

اضطراب در چه كساني بيشتر است؟

بررسي‌ها نشان مي‌دهد كه اضطراب به شرايط و عواملي مربوط است كه اهم آن به شرح زير قابل عرضه‌اند:

1ـ از نظر سن: اضطراب در همة سنين وجود دارد ولي عملاً در بين افرادي كه در سنين بالاتري هستند بيشتر است، در نوجوانان بيشتر از كودكان، در بالغان بيشتر از نوجوانان و در بزرگسالان بيشتر از ديگر سنين است و ديگر علت اين است كه به تناسب افزايش سن مسائل و مشكلات افزون‌تر و باب ارتباطات گسترده‌تر مي‌شود.

2ـ از نظر جنس: بررسي‌ها نشان مي‌دهند كه اضطراب در دختران به مراتب بيشتر از پسران، در زنان بيشتر از مردان است اين امر بدان خاطر است كه خصوصيت جنس مذكر تفكر و انديشه است و خصوصيت جنس مؤنث عواطف و طبق نظر يونگ خصايص رواني زن و مرد با هم فرق دارد.

3ـ از نظر رشد: اضطراب با رشد و شرايط آن در رابطه است به خصوص رشد در سنين نوجواني و بلوغ، گاهي نگراني و اضطراب مربوط به رشد جنسي است.

4ـ از نظر هوش: اضطراب در كودكان باهوش‌تر بيشتر است چون آنها جوانب بيشتري از امور را مي‌بينند، آينده و شرايط آن را بيشتر حدس مي‌زنند و در تجمل نامراديها ضعيف‌ترند.

5ـ عوامل عاطفي: طفلي كه دچار حسادت مي‌شود اضطراب در او شديدتر است و همچنين افراد ترسو، مضطرب‌تر از افراد شجاعند. افراد خسته بيشتر از افراد عادي مضطربند و …

6ـ از نظر اختلالات عصبي: افرادي كه دچار اختلال عصبي هستند بيشتر از اضطراب رنج مي‌برند و مسائل و مشكلات خود را بزرگتر مي‌بينند.

7ـ زود رنجها: افرادي كه حساس و زودرنج بوده‌اند و آنهايي كه در خانواده لوس و ننر بار آمده‌اند بيشتر دچار اضطراب مي‌شوند.

8 ـ بي‌ثباتي اوضاع: كودكاني كه در محيط حيات خانواده و يا مدرسه از وضع و ثبات كافي برخوردار نيستند و اغلب در شرايط و موقعيتي جديد هستند بيشتر مضطرب مي‌شوند.

9ـ منتظران عقوبت: اطفالاني كه مادران ضعيف داشته كه توان و عرضه كاري را نداشته‌اند و هرگاه كه كودك تخلفي مي‌كرد او را منتظر مي‌گذاشتند كه پدر بيايد و او را تنبيه كند. طفلي كه در انتظار فاجعه‌اي است و در شرايط ترس از جهنم، اخراج از خانه و مدرسه بسر مي‌برد و يا در انتظار طلاق و جدايي والدين است اضطراب دارد.

10ـ محيط نابسامان: كودكان كه در محيط نابسامان و پر از تضاد هستند كه بين نيك و بد تفاوتي نيست، در خانه‌هاي كم‌جمعيت، در خانواده‌هاي مرفه، در خانواده‌هاي پرتوقع، پر از مراقبت و پرترديد زمينه اضطراب زياد است.

11ـ افراد در معرض امتحان: افرادي كه در معرض امتحانات گوناگون هستند ولي در خود احساس ضعفي دارند بيشتر در معرض اضطرابند.

12ـ افراد بيمار: آنها كه دچار اختلالاتي هستند خواه اختلالات جسمي و خواه رواني و يا عاطفي آنها اضطراب بيشتري دارند.

13ـ ديگر افراد: و بالاخره افرادي كه انفعالي، پرخاشگر،‌ لجوج، انتقادگر، داراي شرم حضور هستند، و هم افراد شاكي، محتاج كمك، سطحي‌نگر، ملول، ترسو و بزدل بيشتر دچار اضطراب مي‌شوند.

,

چند نکته برای تقویت رشد روحی و جسمی کودکان

1.الگوی مناسب برای کودکان باشید: بزرگترها منبع اصلی یادگیری برای کودکان هستند و نقش مهمی در شکل گیری شخصیت آنها دارند. به جای نگرانی و اضطراب بیش از حد، تمرینهای تن آرامی(ریلکسیشن) را به فرزندان خود بیاموزید.
۲. آموزش تاب آوری و حل مسئله: درخانه ماندن به واسطه سرگرم کردن کودک با بازی، کتاب خواندن، همکاری در کارهای منزل و… می تواند کودکان را به سمت سازگاری و رشد بهینه سوق دهد.
۳. تقویت روحیه همدلی: به کودکان بیاموزید که رفتارهای فردی و رعایت کردن اصول و قوانینی که در هر شرایطی و محیطی باید را رعایت کنیم(بعنوان مثال شستشوی دستها، در خانه ماندن در شرایط حاضر) چه تأثیری بر آسایش و سلامتی دیگران دارد. این روزها بهترین فرصت برای تقویت روحیه همدلی است. ۴. شناخت رفتارهای مناسب: در شرایطی که همه برای زنده ماندن و زندگی کردن تلاش می کنند، برخی فقط بدنبال منافع شخصی خود هستند(سفر می روند، مواد بهداشتی را احتکار می کنندو …) و در مقابل، افرادی هم از جان مایه می گذارند که تمام اینها الگوی رفتار خوب و بد را نشان می دهد. شاید شرایط پیش آمده بتواند زمینه رشد روحی و جسمی ما و فرزندانمان را بیشتر از قبل فراهم کند.
,

چگونه رفتارهای کودکان بیش فعال خود را در تعطیلات کنترل کنیم؟

دکتر پارکر هفت مهارت اصلی رو برای کنترل کردن رفتارهای کودکان بیش فعال مطرح کرده است:
مهارت اول:تمرکز بر رفتارهای مثبت
قبل از اینکه رفتارهای کودک خود را تغییر دهید باید رفتارهای خود را تغییر دهید.سعی کنید به رفتارهای مثبت آن ها واکنش نشان دهید و رفتارهای منفی او را نادیده بگیرید.
مهارت دوم:ارتباط روشن و شفاف
قوانینی را برای انجام امور در خانه تعیین کنید و این قوانین را واضح به او بگویید و رعایت قوانین را به طور جدی دنبال کنید و در انجام آن ها اقتدار داشته باشید.
مهارت سوم: آموزش اطاعت کردن
ابتدا به کودکان خود دستورات ساده بدهید(دستوراتی که می دانید آن ها انجام می دهند) و سپس دستورات سخت تر را ارائه بدهید. هنگامی که دستور پذیری داشتند به آن ها بازخورد فوری نشان دهید و آن ها را تشویق کنید. آموزش اطاعت کردن را در طول روز تمرین کنید.
مهارت چهارم:ارائه دستورات موثر
هنگامی کودکتان به دستور شما بی توجهی کرد با کودکتان صحبت نکنید و‌ وارد مذاکره نشوید و از اجبار و تنبیه بدنی و داد زدن اجتناب کنید و تمرین دستور پذیری را به ساعاتی بعد موکول کنید.
مهارت پنجم: استفاده از قرارداد رفتاری
انتظارات خود از کودک را به طور شفاف بیان کنید و آن ها داخل جدولی بنویسید و روی دیوار نصب کنید.هنگام انجام رفتار مثبت آن ها را داخل جدول علامت گذاری کنید و برای کودکان خود جایزه ای در نظر بگیرید.
مهارت ششم: محرومیت
هنگام بد رفتاری کودکانتان با احتیاط از پند و اندرز استفاده کنید و سعی کنید مشکلات را دوستانه حل کنید اما اگر بد رفتاری ها ادامه داشت و آسیب رسان بود از محرومیت(محرومیت از وسایل و فعالیت ها با تایم محدود) استفاده کنید. به یاد داشته باشید که استفاده زیاد از محرومیت، اثر آن را کاهش می دهد.
مهارت هفتم:آموزش مهارت حل مسئله
هنگامی که با کودک خود به مشکلی برخوردید ابتدا با یکدیگر مشکل را شناسایی کنید و به راه حل های مختلف فکر کنید. سپس با بررسی پیامد راه حل ها، بهترین راه حل را انتخاب کنید.

,

نکاتی در مورد مدیریت کودکان در منزل در شرایط کنونی

این روزها نگران ویروسی به نام کرونا هستیم که دنیا را درگیر خود کرده است. در این شرایط باید در خانه بمانیم تا بتوانیم زنجیره ابتلا به این ویروس را بشکنیم. والدینی که فرزندان کم سن و سال در منزل دارند بیش علاوه بر این نگرانی ها، سختی نگه داشتن فرزندان دلبندشان در منزل را نیز تحمل می کنند. چه کار کنیم تا کودکانمان در شرایط حاضر کمتر نگران باشند و بیشتر سرگرم شوند:

  • تلاش کنید محیط خانواده را آرام نگه دارید.
  • در حضور کودکان اخبار مربوط به این بیماری را با صدای بلند نخوانید و با نگرانی در مورد آن صحبت نکنیم.
  • وقتی دور هم در منزل نشسته ایم در کمال آرامش و با لحنی آرام، به زبان ساده با بچه ها در مورد بیماری صحبت کنیم. بطور مثال می توانیم به آنها بگوییم که این یک سرما خوردگی خیلی شدید است که اگر حرفهای دکترها را گوش کنیم و بهداشت را رعایت کنیم به آن مبتلا نمی شویم.
  • می توانیم با کشیدن نقاشی یا به شیوه عملی کارهایی را که برای پیشگیری از بیماری لازم است را به او بیاموزیم.
  • برای بچه ها ژل ضدعفونی دست تهیه کنیم که در شرایط لازم از آن استفاده کنند.
  • به آنها بیاموزیم که باکسی دست ندهند و فاصله شان را با دیگران حفظ کنند.ر
  • برای بچه ها داستانهایی را که دوست دارند بخوانیم.
  • با آنها به تماشای کارتون و فیلم بنشینیم.
  • با هم کاردستی درست کنیم.
  • برای بچه ها توضیح دهیم که ما بیماری رو جدی می گیریم ولی وقتی نکات بهداشتی را رعایت کنیم و در خانه بمانیم نیازی نیست نگران باشیم.
  • اگر بچه ها نگران مرگ و میر ناشی از این بیماری بودند و از ما راجع به آن سوال کردند برای آنها توضیح دهیم که درست است تعدادی از افراد بخاطر این بیماری از دنیا می روند ولی تعداد کسانی که حالشان بهتر می شود خیلی بیشتر از آنهایی است که می میرند.
  • می توانیم به صورت عینی مثلا با تعدادی مهره یا نخود و لوبیار تعداد مرگ و میر و تعداد کسانی را که حالشان بهتر شده را به کودک نشان دهیم.
,

ارتباط مطالعه و کاهش استرس

محققان دانشگاه ساسکس (Sussex) در انگلیس، اعلام کردند که برای غلبه بر استرس، بهترین روش، مطالعه است. در پژوهشی که توسط این محققان انجام شد، داوطلبانی که در این طرح شرکت کردند، توانسته بودند با روزی 6 دقیقه مطالعه بر استرس خود غلبه کنند. خوب است که این روزها در کنار رعایت اصول بهداشتی و در خانه ماندن، برای بهره مندی از سلامت روانی، با مطالعه کردن قدری از استرس خود بکاهیم و بر دانش خود بیفزاییم.

, , , ,

ذهن سالم

یکی از وظایف مهم ما داشتن و حفظ “ذهن سالم” است. فقط با داشتن ذهنی سالم می توانیم خطرات واقعی را از غیرواقعی تمییز دهیم. داشتن ذهنیت سالم در مورد پیشگیری و مقابله با بیماریها بسیار حائز اهمیت است. بزرگسالی که ذهنی سالم دارد:

  • به روزهای پیش رو امیدوار است. بش پیش از این نیز با مشکلات بزرگی مواجه شده و در شرایط سخت تر از شرایط حال توانسته در مقابل مشکلات و بیماریها بایستد.
  • رعایت نکات بهداشتی و ایمنی مهم است، اما ذهن سالم وسواس گونه و افراطی درگیر نظافت و بهداشت نمی شود.
  • برای کاهش اضطراب انجام تمرینهای آرامسازی مفید است.
  • در شرایط بحرانی اخبار شبکه های مجازی اوج می گیرد. ذهن سالم سعی در پیگیری اخبار در حد متعادل دارد.
  • اضطراب و ترسها در ذهن سالم سرکوب نمی شوند، بلکه با فردی که آرامش بخش است و او را قبول داریم مطرح می شود.
  • در صورت بروز علائم به جای مثبت نگری کاذب و خوددرمانی به پزشک مراجعه می کند و در خانه تا بهبودی کامل می ماند.

شاد و تندرست باشید

, , , ,

تلاش ذهنی

متناسب با میزان سختی فعالیتها، تلاش ذهنی ما تغییر می کند. جالب است بدانید که تلاش ذهنی، با احساس ما در مورد اینکه فعالیتی سخت است است یا آسان تغییر می کند. در واقع قشر مخ با توجه به احساس یا برداشت ما نسبت به سخت یا آسان بودن فعالیت، تلاش ذهنی را تغییر می دهد.

“گفت آسان گیر برخود کارها کز روی طبع                 سخت می گردد جهان با مردان سخت کوش”

, , , ,

مدیریت استرس در شرایط بحرانی

طبق نظر روانشناسان در حوزه های مختلف روان شناسی، استرس می تواند تا 80 درصد قدرت سیستم ایمنی را کاهش دهد و در این شرایط فرصت برای بروز بیماریهای ویروسی از قبیل کرونا، فراهم خواهد شد. عواملی مانند خشم، نفرت، عصبانیت، منفی نگری و رنج، موجب افزایش سطح استرس  و آسیب پذیری بیشتر ما نسبت به بیماریهای جسمانی و روانی می شود. مراقب سلامت جسمانی و روانی خود باشید.

, , , ,

تنظیم وقت آنلاین و تلفنی در مرکز خدمات روان شناسی و مشاوره سیمیا

مرکز خدمات روانشناسی ومشاوره سیمیا در جهت پیشگیری از شیوع ویروس کرونا وقتهای مشاوره خود را به صورت تلفنی و آنلاین تنظیم می کند.

در صورت تمایل برای رزرو وقت در بخش بزرگسال و کودک و نوجوان به صورت آنلاین، با شماره های ثابت مرکز تماس بگیرید و یا از طریق لینک زیر جهت رزرو وقت اقدام کنید:

تلفنهای تماس :

02634480602

02634480285

تعیین وقت از طریق سایت مرکز سیمیا:

برای تعیین وقت از طریق سایت کلیک کنید.

, , , ,

دانلود رایگان مقاله-مغز و دستگاه ایمنی- روانشناس ازدواج خانواده زوج خوب- کرج

شواهد نشان دهنده آن است که بین نظام های روانشناختی، عصبی، غدد درون ریز و ایمنی روابط به هم پیوسته و منسجم وجود دارد. و نوع این ارتباطات می تواند تعیین کننده ابتلای به بیماری باشد. در گذشته به این روابط توجهی نمی شد و هر بیماری را فقط به یک نظام یا دستگاه جداگانه نسبت می دادند. مقاله حاضر اطلاعات ارزشمندی در این حوزه در اختیار خواننده قرار می دهد.

برای دانلود اصل مقاله کلیک کنید.

, , , ,

دفاع از موضوع و پروپوزال رساله های دکتری و ارشد روانشناسی از طریق تالار گفتگوی روانشناسی دکتر ملیحی الذاکرینی

, , , ,

روانشناسی ابتلا به ویروس کرونا

از آنجاکه  عوامل روانشناختی، از جمله تشویش روانی، ترس، اضطراب، استرس مزمن و سایر فاکتورهای روانی تأثیر زیادی بر ایجاد و یا تشدید بیماری های جسمانی دارند، واضح است که عدم مدیریت عوامل روانشناختی می تواند موجب سرکوبی یا تضعیف سیستم ایمنی شوند. در ادامه توضیح مختصری در مورد ارتباط عوامل روانشناختی و کرونا آورده شده است:

  1. اضطراب کرونا: ارزیابی ذهنی از احتمال ابتلا به ویروس کرونا سبب بروز اضطراب می شود. در واقع افراد تا زمانی که مبتلا نشده باشند ممکن است دچار اضطراب شوند و اضطراب زمینه ی آسیب پذیری و آماده سازی ابتلا به ویروس را فراهم می آورد ولی بعد از ابتلا ترس بر فرد چیره می شود.
  2. ترس کرونا: مواجهه با ویروس کرونا و ابتلای به این بیماری واکنش ترس و مقابله بصورت های ستیز یا گریز ایجاد می کند . در این حالت بدن در شرایط آماده باش قرار دارد و این امر موجب صرف انرژی روانی و جسمانی است که به نویه خود موجب ضعف روانی، ضعف سیستم ایمنی (بدلیل آمادگی طولانی مدت در صورت برخورد احتمالی با عامل بیماری زا) و خستگی جسمانی می شود که تمامی این عوامل موجب بالا رفتن احتمال ابتلا به ویروس فوق الذکر می شود.
  3. تشویش کرونا: اطلاعات ناقص، اطلاعات نادرست و اطلاعات متناقض که از طریق رسانه ها، فضای مجازی، و مردم دریافت می شوند موجب بروز تشویش، آشفتگی و سردرگمی می شوند.

 

عوامل روانشناختی علاوه بر اثرات فردی، تأثیرات اجتماعی نیز با خود به همراه می آورند. بعنوان مثال احساس خطر از ابتلا به بیماری کرونا کاهش عملکرد و کارآیی شغلی و اجتماعی نیز می شوند.

رسانه ها و فضای مجازی همانطور که می توانند اطلاعات سازنده ای در اختیار ما قرار دهند، به همان میزان نیز سبب تشدید اضطراب و تشویش روانی در اعضای جامعه می شوند.

رفتار مناسب و مدیریت روانی می تواند درصد ابتلا به ویروس کرونا را به میزان زیادی کاهش دهد. توجه به رفتارهای سالم در سطح بهداشت فردی(شستشوی مکرر دستها و ضدعفونی کردن آنها)، بهداشت محیط(ضد عفونی کردن سطوحی که در معرض تماس دست افراد قرار دارد) بهداشت در روابط بین فردی (پرهیز از دست دادن، بوسیدن، رعایت فاصله، استفاده از ماسک) از آن جمله اند.

توجه به این مسئله که واکنشهای حساسیت شدید، شرطی سازی سیستم ایمنی و روندهای اختلال درسیستم ایمنی که به بیماری های خود ایمنی منجر می شوند نیز اهمیت فراوانی دارد.

, , , ,

دانلود رایگان مقاله-اهمیت نورولوژی در طب بالینی- روانشناس خانواده بزرگسال خوب-کرج

در مقاله حاضر اهمیت نورولوژی از قدیم تا به امروز مورد بحث و بررسی قرار گرفته است و بیان می دارد که اولین طبیبان، چه در مشرق زمین و چه در مغرب زمین قبل از هر چیز به بیان امروزی نورولوژیست بودند. جهت دریافت اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید متن کامل را دانلود و مطالعه بفرمایید.

, , , ,

دانلود رایگان مقاله-تلاش برای تبیینی نوین از آناتومی عملکردی زبان-روانشناس مشاور خوب-کرج

علیرغم کارهای گسترده در حوزه روابط زبان و مغز، پیشرفت قابل توجهی در شکل دهی مدلی از آناتومی عملکردی زبان رخ نداده است. حال زمان آن فرا رسیده که مدلهای کلاسیک زبان که برخاسته از کارهای بروکا، ورنیکه، لیچهام و…. نقد گردد و روابط و مدلهای نوینی ارائه شود. مقاله حاضر در این زمینه اطلاعات مفیدی در اختیار خواننده قرار می دهد.

جهت دانلود متن کامل مقاله کلیک کنید.

, , , ,

گواهینامه صلاحیت دکتر سعید ملیحی الذاکرینی جهت تطبیق ، توسعه ، اجرا و آموزش رواندرمانی فراشناختی از دانشگاه هامبورگ

, , , ,

اانتصاب دکتر سعید ملیحی الذاکرینی بعنوان مشاور ریاست سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور

دکتر سعید ملیحی الذاکرینی طی حکم ابلاغی از سوی دکتر محمد حاتمی ریاست سازمان نظام روانشناسی و مشاوره جمهوری اسلامی ایران به سمت مشاور ریاست در امور فناوری اطلاعات و ارتباطات منصوب شد .

 

, , , ,

دانلود رایگان مقاله – نوروژنزیز هیپوکامپ بیماریهای افسرده کننده و درمان ضدافسردگی- روانشناس خوب – کرج

نوروژنزیس یا ایجاد بافت عصبی به طور کلی به دو قسمت از مغز مربوط است. یکی از این بخشها درهیپوکامپ جا دارد و بخش دیگر منطقه ساب ونتریکولار است که با تعدادی از عوامل تروفیک و مولکولهای نورواکتیو کنترل می شود. این فرایند در برخی پروسه ها دخالت دارد و شواهد فراوانی وجود دارد که در پاتوفیزیولوژی افسردگی نوروژنزیز هیپوکامپ تحت تأثیر قرار می گیرد. مقاله حاضر اطلاعات مفیدی در این زمینه در اختیار خواننده قرار می دهد.

برای دریافت متن کامل مقاله کلیک کنید.

جهت دسترسی به سایت کودک و نوجوان کلیک کنید.

, , , ,

دانلود رایگان مقاله – استیل کولین – روان شناس مشاور متخصص بزرگسال خوب – کرج

نوروترنسمیترها ، انتقال دهنده هایی هستند که در بدن موجود زنده وجود دارند و  عملکرد آنها انتقال پیام بین سلولهای عصبی می باشد. استیل کولین نخستین نورو ترنسمیتری است که توسط Hanry Hallet Dale کشف شد و عملکرد آن بعنوان یک نوروترنسمیتر بوسیله Otto  Loewi کشف شد. مقاله حاضر در مورد این نخستین نوروترنسمیتر کشف شده اطلاعات مفیدی در اختیار شما قرار می دهد.

برای دانلود متن کامل مقاله کلیک کنید.

جهت دسترسی به تالارهای گفتگوی روان شناسی کلیک کنید.

جهت دسترسی به سایت روان شناسی کودک و نوجوان کلیک کنید.

, , , ,

دانلود رایگان مقاله – نگاهی به قطعه پیشانی مغز – روان شناس مشاور بزرگسال خوب – کرج

مطالعات در مورد قطعه پیشانی مغز بدلیل اهمیت آن سابقه ای بسیار طولانی دارد. قطعه پیشانی اطلاعات حسی را از دستگاههای مختلف دریافت می کند، آنها را پردازش می کند و به نحوی یکپارچه می سازد که نتیجه آن فرآیندهای عالی ذهنی می شود. جهت دریافت اطلاعات بیشتر در این زمینه مقاله حاضر را مطالعه بفرمایید.

برای دانلود متن کامل مقاله کلیک کنید.

دسترسی به تالار گفتگوی سلامت

دسترسی به سایت کودک و نوجوان سیمیا

, , , ,

دانلود رایگان مقاله – دوپامین و مسیرهای دوپامینرژیک – متخصص روانشناسی بزرگسال ازدواج خانواده نوجوان – کرج

دوپامین از مهمترین نوروترنسمیترهای مغز و اعصاب خودمختار می باشد و در بسیاری از فرایندها فیزیولوژیک و پاتولوژیک شرکت دارد. از جمله مواردی که دوپامین درآنها دخیل است می توان به عاطفه، پاداش، شیردهی، حرکات ارادی، تنظیم فشار خون، اسکیزوفرنیا، پارکینسون، اعتیاد و … اشاره کرد. مقاله حاضر اطلاعات مفیدی در این زمینه در اختیار خواننده قرار می دهد.

برای دانلود متن کامل مقاله کلیک کنید.

به تالار گفتگوی روان شناسی مراجعه شود.

, , , ,

دانلود رایگان مقاله – استرس و فرآیند بیماری – روانشناس نوجوان بزرگسال خوب – کرج

امروزه در زمینه ارتباط استرس با بیماریهای روانی و جسمانی، پژوهشهای زیادی انجام شده است. حاصل تمام پژوهشها نشاندهنده آن است که استرس سبب کاهش مقاومت بدن در مقابل بیماریها می شود و انسان را مستعد ابتلا به بیماریهای جسمانی و روانی می کند. درک مکانیسمهای عصب شناختی، فیزیولوژیک و نوروشیمیایی استرس این امکان را فراهم کرده است که راههای جدیدی برای شناخت و تبیین ماهیت و روند بیماری و دستیابی به شیوه های درمانی نوین ارایه شود.

جهت دریافت متن کامل مقاله کلیک کنید.

, , , ,

راه محافظت در مقابل زمین خوردن

شما چطور استخوانهایتان را تقویت می کنید؟ ممکن است هیچ ایده ای در اینباره نداشته باشید –  وقتی شما روی پنجره ای که گیر کرده فشار می آورید یا برای برداشتن چیزی که افتاده خم می شوید ، یک استخوان می شکند. یا بدتر از آن،  لغزیدن غیر منتظره از لبه جدول پیاده رو یا لغزیدن روی سیم سیار .

ما ده راه ساده برای حفظ استخوانهای شما از شکستن به شما ارائه می کنیم

برای دریافت متن کامل به تالار گفتگوی روانشناسی مراجعه کنید.

 

 

, , , ,

تمرکز بر دیابت از مجموعه مقاله های رایگان مرکز جامع روانشناسی و مشاوره سیمیا کرج

خوردن سالم برای دیابت نوع 2 در این گزارش شما درباره اجزای یک رژیم سالم برای افراد مبتلا به دیابت یاد خواهید گرفت و همچنین نحوه کار با متخصص تغذیه، نحوه ایجاد یک برنامه غذایی و نحوه تمرین فعالیت بدنی را در زمان بندی شما. شما یاد خواهید گرفت که چگونه عواطف بخش را تشخیص دهید، انتخاب های عاقلانه را در هنگام صرف غذا انجام دهید و با برنامه کاهش وزن خود در مسیر حرکت کنید. از همه مهمتر، ما 40 دستورالعمل اصلی را ارائه دادیم تا بتوانید این توصیه را در عمل انجام دهید – از امروز شروع کنید.

شاخص گلیسمی پایین غذا، قند خون پایین تر و پایین تر پس از خوردن این غذا افزایش می یابد. شاخص گلیسمی 55 یا پایین تر در نظر گرفته می شود؛ 70 یا بالاتر بالا در نظر گرفته شده است. به طور کلی، غذای پخته شده یا فرآوری شده، GI بالاتر و فیبر و چربی بیشتر در غذا، GI پایین تر است.

شاخص گلیکوزمی فقط بخشی از داستان را بیان می کند، زیرا نشان می دهد که چقدر سریع غذای غنی از کربوهیدرات باعث افزایش قند خون می شود. آنچه که به شما نمی گوید این است که چقدر قند خون خود را می توانید زمانی که شما در واقع غذا خوردن است، که تا حدی به میزان کربوهیدرات در خدمت یک غذای خاص تعیین می شود. برای درک اثرات کامل غذا بر قند خون، شما باید هر دو را بدانید که چگونه گلوکز را به جریان خون وارد می کند و چقدر قند می تواند آن را تحویل دهد.

درک بار گلیسمی

یک معیار جداگانه ای که بار گلیسمی نامیده می شود، تصویری دقیق از تاثیر واقعی زندگی غذا بر قند خون می دهد. بار گلیسمی توسط ضرب گام های کربوهیدرات در خدمت توسط شاخص گلیسمی و تقسیم با 100 تعیین می شود. بار گلیسمی 10 یا کمتر در نظر گرفته می شود؛ 20 یا بالاتر بالا در نظر گرفته شده است. برای مثال هندوانه دارای شاخص گلیسمی بالا است (80). اما خدمت هندوانه دارای کربوهیدرات بسیار کمی (6 گرم) است که بار گلیسمی آن فقط 5 است.

برخی از کارشناسان تغذیه معتقدند افرادی که مبتلا به دیابت هستند باید به شاخص گلیسمی و بار گلیکوزمی توجه کنند تا از فشار ناگهانی در قند خون جلوگیری شود.

بررسی توسط شرکت

Cochrane Collaboration

(یک گروه بین المللی از مقامات بهداشتی که شواهد از آزمایشات بالینی تصادفی را ارزیابی می کنند)

دریافتند افرادی که به دنبال رژیم غذایی کم GI میزان HbA1c خود را 0.5 درصد کاهش دادند – و همچنین کمتر احتمال دارد که هیپوگلیسمی را تجربه کنند. برای قرار دادن این اثر در چشم انداز، FDA در مورد ارزیابی داروها برای درمان دیابت، کاهش HbA1c را به اندازه 0.4 درصد از یک درصد کاهش می دهد.

انجمن دیابت آمریکا میزان شاخص گلیسمی و بار گلیسمی را تایید می کند و می گوید: “جایگزینی غذاهای کم گلیسمی برای مواد غذایی با غلظت های گلیسمی بالا می تواند کنترل قند خون را به مراتب بهبود بخشد.” اما همچنین می گوید که کل مقدار کربوهیدرات در یک غذا، به جای شاخص گلیسمی یا بار مواد غذایی، پیش بینی قوی تر از آن چیزی است که با قند خون اتفاق می افتد. برخی از متخصصان تغذیه احساس می کنند که تمرکز بر روی شاخص گلیسمی و بار گلیسمی، لایه پیچیده ای را برای انتخاب آنچه که می خورید اضافه می کند. خط پایین؟ پیروی از اصول مصرف کم گلیسمی شاخص، احتمالا مفید خواهد بود، زیرا اساسا رژیم غذایی با فیبر بالا را در کربوهیدرات ها متوسط می کند اما برای رسیدن به وزن سالم و حفظ آن برای قند خون و سلامت کلی شما اهمیت دارد

4 اصل غذای کم گلیسمی:

خوردن سبزیجات، لوبیا و میوه های غیر نشاسته ای مثل سیب، گلابی، هلو و انواع توت ها. حتی میوه های گرمسیری مانند موز، انبه و پاپایا دارای شاخص گلیسمی پایین تر از انواع دسر هستند.

غلات را در حالت حداقل در حالت پردازش می توان خورد: دانه های “بدون شکست” مانند کل جو، ارزن، توت گندم، برنج قهوه ای و نان کل هسته ای. یا غلات به طور سنتی پردازش شده از قبیل نان کل دانه دانه ای، جو دو سر غلات و گرانول طبیعی یا غلات صبحانه موسلی.

برش سیب زمینی سفید و سیب زمینی و محصولات دانه بندی شده مانند نان سفید، شیرینی، شیرینی و ماکارونی معمولی را بریزید.

شیرینی های متمرکز – از جمله غذاهای با کالری بالا با شاخص گلیسمی کم، مانند بستنی – به جای یک اساسی، درمان گاه به گاه باشد. نوشیدن بیش از نیم فنجان آب میوه در روز نگذارید. نوشیدنی های شیرین شکر را کاملا از بین ببرید.

– اقتباس از پایان دادن به مبارزه با مواد غذایی توسط دیوید لودویگ با سوزان روستلر

(هاتون مایفلین، 2008).

 

, , , ,

رواندرمانی فراشناختی در سال 2018-2019

خبرنامه درمان فراشناختی اکتبر 2018

روانپزشکان آلمانی درمان فراشناختی را به زودی در دستورالعملهای درمانی توصیه می کنند: بعد از روانپزشکان کالج سلطنتی استرالیا و  نیوزلند و روانشناسان اجتماعی آلمان (DGPs) استفاده از رواندرمانی فراشناختی برای مبتلایان به روانپریشی در دستورالعمل های مصوب آنان قرار گرفت . همچنین  در حال حاضر بزرگترین انجمن روانپزشکان آلمان (DGPPN)  آموزش مهارتهای فراشناختی برای مبتلایان به روانپریشی را در دستورالعمل آینده خود برای درمان اسکیزوفرنی توصیه می کنند.

نتایج بدست آمده از  مطالعات متعددی که اخیرا صورت گرفته  نشاندهنده اثرات سودمند پایدارMCT  بر نشانه های مثبت ، افزایش ظرفیت تصمیم گیری و مدیریت اعتماد به نفس کاذب در اسکیزوفرنیا می باشد.

رواندرمانی فراشناختی حیطه ای گسترده از علوم مختلف شناخت و فراشناخت می باشد و شاخه تازه ای از رفتاردرمانی شناختی محسوب نمی شود.

گروه چندملیتی رواندرمانی فراشناختی تصمیم گرفته است  با توجه به تأکید رواندرمانی فراشناختی بر تمرین تکالیف ارایه شده به بیماران در زندگی روزمره و اثربخشی رواندرمانی فراشناختی و به منظور پیشگیری از عود بیماری ، این گروه در صدد است تا برنامه کاربردی (اپلیکیشن) درمان فراشناختی را طراحی و ایجاد نماید تا بیماران بطور شخصی و به سهولت بتوانند تکالیف درمانی را در زندگی روزمره خویش تمرین کنند و سبب رشد روانشناختی خویش شوند.

, , , ,

پنج راه برای تقویت حافظه – متخصص روانشناسی – کرج

شیوه ای که شما زندگی می کنید، چیزی که می خورید یا می نوشید، و چگونگی برخوردتان با بدنتان همانطور که روی سلامت جسم خوب زیستن شما  اثر گذار است به همان اندازه روی حافظه تان نیز مؤثر است. در اینجا پنج چیزی که شما هر روز می توانید با آن ذهنتان را محافظت کنید و بدنتان را قوی نگه دارید آورده شده است.

برای مطالعه متن کامل کلیک کنید.