جزئیات کارگاه ها

سرفصل کارگاه های تخصصی مرکز خدمات روان شناسی و مشاوره سیمیا

 

شرح تفصیلی و سرفصل محتوایی کارگاه های تخصصی مرکز روانشناسی و مشاوره سیمیا

 

عنوان کارگاه ها

مشخصات کلی دوره:

اطلاعات اجرایی دوره
عنوان مدت به ساعت تاریخ نام مسئول برگزاری محل و برگزاری
جنبه های روان  شناختی – پزشکی بیماری های سیستم عصبی(پروتکل تشخیص و درمان) ۸ ساعت با هماهنگی شرکت کنندگان دکتر سعید ملیحی الذاکرینی

مرکز خدمات روان شناسی و مشاوره سیمیا

 

اهداف آموزشی:

شناخت وضعیت های سیستم عصبی
آشنایی با روندهای تشخیصی پزشکی و روان شناختی در بیماری های سیستم عصبی
آشنایی با درمان های پزشکی و روان شناختی بیماری های سیستم عصبی
 

 

سرفصل مطالب دوره:

وضیعت های سیستم عصبی

ساختار طبیعی و کارکرد طناب نخاعی و سیستم عصبی محیطی

طناب نخاعی

سیستم عصبی محیطی

سیستم عصبی خودکار به دو زیر سیستم تقسیم می شود:

۱- سیستم اعصاب سمپاتیک  و  2-  سیستم اعصاب پاراسمپاتیک.

وضعیت هایی که بر طناب نخاعی تاثیر می گذارند :

آسیب های طناب نخاعی

تظاهرات آسیب طناب نخاعی

آسیبهای طناب نخاعی در سطح گردنی(C1 تاC8 )

آسیبهای طناب نخاعی در سطح قفسه سینه ای ( T1 تاT12 )

آسیب های طناب نخاعی درسطح کمری (L1 تاL5 )

آسیب های طناب نخاعی درسطح خاجی (S1 تاS4 )

درمان و مدیریت آسیب طناب نخاعی

درمان بعد حاد و توانبخشی

عوارض بالقوه همراه شده با آسیب های طناب نخاعی

علایم تغییر یافته بیماری

زخمهای فشاری ( زخمهای بستر)

عوارض روده و مجاری ادراری

انقباضات

اسپاسیته

استئوپروزیز(پوکی استخوان)

مشکلات قلبی و تنفسی

دیس رفلکسی اتونومیک

سایر عوارض عصب شناختی

بد کارکردی جنسی

مسائل روانی اجتماعی در آسیب طناب نخاعی

مسائل شغلی در آسیب طناب نخاعی

اسپاینا بیفیدا

انواع اسپاینا بیفیدا

تظاهرات اسپاینابیفیدا

درمان و مدیریت اسپانیا بیفیدا

مسانل روانی اجتماعی در اسپاینا بیفیدا

مسائل شغلی در اسپاینا بیفیدا

فلج اطفال و سندرم بعد از فلج

تظاهرات فلج اطفال

تظاهرات سندرم بعد از فلج اطفال

تشخیص فلج اطفال و سندرم بعد از فلج اطفال

درمان و مدیریت سندرم بعد از فلج اطفال

مسائل روانی اجتماعی سندرم بعد از فلج اطفال

مسائل شغلی در سندرم بعد از فلج اطفال

وضعیت های عصبی – عضلانی

بیماری پارکینسون

تظاهرات بیماری پارکینسون

تشخیص بیماری پارکینسون

درمان و مدیریت بیماری پارکینسون

مسائل روانی اجتماعی در بیماری پارکیسون

مسائل شغلی در بیماری پارکیسون

بیماری هانتینگتون یا کره ها نتینگتون

تظاهرات بیماری هانتینگون

تشخیص بیماری هانتینگتون

درمان و مدیریت بیماری هانتینگتون

مسائل روانی اجتماعی در بیماری هانتینگتون

مسائل شغلی در بیماری هانتینگتون

اسکلروز آمیوتروفیک جانبی

تظاهرات اسکلروز آمیوتروفیک جانبی

تشخیص اسکلروز آمیوتروفیک جانبی

درمان و مدیریت اسکلروز آمیوتروفیک جانبی

 

مسائل روانی اجتماعی در اسکلروز آمیوتروفیک جانبی

مسائل شغلی در اسکلروز آمیوتروفیک جانبی

سندرم گلین باره

تظاهرات سندرم گلین باره

تشخیص سندرم گلین باره

درمان و مدیریت سندرم گلین باره

مسائل روانی اجتماعی در سندرم گلین باره

مسائل شغلی در سندرم گلین باره

میاستنی گراویس

دیستروفی عضلانی

سایر وضعیت های  سیستم عصبی

مالتیپل اسکلروزیس (MS )

تظاهرات مالتیپل اسکلروزیس (MS )

درمان و مدیریت مالتیپل اسکلروزیس (MS )

پی آمدهای روانی اجتماعی در مالتیپل اسکلروزیس (MS )

پیامدهای شغلی مالتیپل اسکلروزیس (MS )

آپنه خواب مرکزی

حمله خواب

بیماری لیم

فلج بل

روشهای تشخیصی در وضعیت های طناب نخاعی ، عصب عضلانی و سیستم عصبی محیطی

پرتونگاری ستون فقرات (رادیو گرافی)

الکترومیوگرافی ومطالعات سرعت انتقال عصب

پیامدهای کلی دربیماریهای سیستم عصبی

مسائل روانی اجتماعی در وضعیت های  سیستم عصبی

مسائل روانشناختی

مسائل سبک زندگی

مسائل اجتماعی

مسائل شغلی در وضعیت های سیستم عصبی

مطالعات موردی

مورد۱

مورد ۲

منابع :

Muriel D. Lezak (2010) Handbook of Medical Neuropsychology , Applications of Cognitive Neuroscience , Springer science (www.springer.com)
SHARON L. JOHNSON , (2014) , Therapist’s Guide to Clinical Intervention , The 1–2–3’s of Treatment Planning , Academic Press An imprint of Elsevier
منابع فرعی شامل: خلاصه ای از کتاب ها ، رساله ها و مقاله های روزآمد در موضوعات مکتوب در  سرفصل دوره

 

 

مشخصات کلی دوره:

اطلاعات اجرایی دوره
عنوان مدت به ساعت تاریخ نام مسئول برگزاری محل برگزاری
جنبه های روانپزشکی اختلالات دستگاه اعصاب(پروتکل تشخیص و درمان) ۸ ساعت   دکتر سعید ملیحی الذاکرینی مرکز خدمات روان شناسی و مشاوره سیمیا

 

اهداف آموزشی:

شناخت دستگاه اعصاب و اختلالات مرتبط با آن
تشخیص اختلالات  دستگاه اعصاب
درمان اختلالات دستگاه اعصاب
 

 

سرفصل مطالب دوره:

اختلالات و بیماری های  مختلف دستگاه اعصاب

ساختار و کارکردهای  طبیعی  دستگاه اعصاب

۱-           اعصاب مرکزی

۲-           اعصاب پیرامونی

سلولهای عصبی

دستگاه اعصاب مرکزی

بیماری ها و حالات اثرگذار بر مغز

ضایعات مغزی ناشی از ضربه و سایر ضایعات مغز

سکته های مغزی ( حوادث عروقی مغز- CVA  )

عفونتهای دستگاه اعصاب مرکزی

 

•              مننژیت

•              انسفالیت

ضایعات شدید مغزی

انواع  ضایعات شدید مغز

•              ضایعات باز یا نفوذ کننده به بافت درونی مغز

•              ضایعات بسته

اندازه گیری شدت ضایعات مغزی

•              مقیاس اغمای گلاسکو

•              مقیاس کارکردهای شناختی رانکو لوس آمیگوس

 

•              مقیاس درجه بندی کم توانی  (معلولیت)

سطوح ضایعات مغزی

حالات مرتبط با ضایعات مغزی

ضایعات نیمکره ی راست در مقابل ضایعات نیمکره ی چپ مغز

ضایعات نیمکره ی چپ

ضایعات نیمکره ی راست مغز

پیامدهای کارکردی ضایعات مغزی

اثرات ضایعه ی مغزی بر ادراک و کنترل حرکت

۱-           حرکت ، هماهنگی  حرکتی ، تعادل

۲-           تجسم فضایی

۳-           ادراک

۴-           دیدن و شنیدن

۵-           لمس ، چشایی و بویایی

۶-           خوردن و بلعیدن

۷-           پایداری و تداوم

۸-           کارکردهای مربوط به ادرار و مدفوع

حملات تشنجی پس از ضایعه ی مغزی

عوارض ارتباطی ضایعات مغزی

عوارض شناختی

•              حافظه

•              توجه و تمرکز

•              خودآگاهی

•              حلِّ مسئله و تصمیم گیری

•              پردازش اطلاعات و شکل گیری مفهوم

•              قضاوت

تغییرات شخصیتی و پاسخهای عاطفی

•              تغییرات شخصیتی

•              خشم یا تحریک پذیری

•              ناپیروی از هنجارهای اجتماعی

•              بی تفاوتی احساسی و افسردگی

•              ازدست دادن عزت نفس

تغییرات شخصیتی

خشم یا تحریک پذیری

ناپیروی از هنجارهای اجتماعی

بی تفاوتی احساسی و افسردگی

ازدست دادن عزت نفس

درمان و مدیریت ضایعات مغزی

درمان اولیه

درمان و توانبخشی پس از مرحله ی حاد بیماری

ملاحضات عملکردی ضایعه ی مغزی

ملاحضات اجتماعی در ضایعات مغزی

مسائل مربوط به سبک زندگی بیماران مبتلا به ضایعه ی مغزی

مشکلات شغلی بیماران مبتلا به ضایعه ی مغزی

فلج مغزی

علل فلج مغزی

ویژگی های فلج مغزی

طبقه بندی فلج مغزی

عوارض مختلف فلج مغزی

ملاحضات روانی اجتماعی در فلج مغزی

مسائل شغلی در فلج مغزی

صرع

طبقه بندی حملات تشنجی

صرع تعمیم یافته با تشنج تونیک – کلونیک ( بزرگ )

صرع پنهان (کوچک)

تشنج های نسبی

صرع وضعی

تشخیص صرع

درمان و مدیریت صرع

ملاحضات روانی اجتماعی صرع

ملاحضات شغلی در صرع

روندهای تشخیص اختلالات و بیماری های دستگاه اعصاب

اشعه برداری از جمجمه ( اشعه ی ایکس )

موضع نگاری رایانه ای (سی تی اسکن و سی ای تی اسکن)

تصویر برداری از طریق تشدید میدان مغناطیسی (ام آر آی)

تصویر برداری مغزی (تصویربرداری هسته ای از مغز)

موضع نگاری از طریق انتشار ذرّات  دارای بار مثبت (PET)

آنژیو گرافی مغزی یا تصویر برداری از عروق مغزی

موج نگاری مغزی

آزمون های نوروپسیکولوژیک

موضوعات روانی اجتماعی در اختلالات بیماری های مغز و اعصاب

معرفی بیمار (بیمار اول)

بیمار دوم

 

 

 

منابع

Muriel D. Lezak (2010) Handbook of Medical Neuropsychology , Applications of Cognitive Neuroscience , Springer science (www.springer.com)
SHARON L. JOHNSON , (2014) , Therapist’s Guide to Clinical Intervention , The 1–2–3’s of Treatment Planning , Academic Press An imprint of Elsevier
منابع فرعی شامل: خلاصه ای از کتاب ها ، رساله ها و مقاله های روزآمد در موضوعات مکتوب در  سرفصل دوره

 

 

مشخصات کلی دوره:

اطلاعات اجرایی دوره
عنوان مدت به ساعت تاریخ نام مسئول برگزاری محل برگزاری
جنبه های روان شناختی – پزشکی بیماری های قلبی عروقی ۸ساعت   دکتر سعید ملیحی الذاکرینی مرکز خدمات روان شناسی و مشاوره سیمیا

اهداف آموزشی:

شناخت بیماری های سیستم قلبی عروقی
آشنایی با روندهای تشخیصی پزشکی و روان شناختی در بیماری های سیستم قلبی عروقی
آشنایی با درمان های پزشکی و روان شناختی بیماری های سیستم قلبی عروقی
 

 

سرفصل مطالب دوره:

سیستم قلبی عروقی

ساختمان و عملکرد طبیعی سیستم قلبی عروقی

بیماریهای قلبی عروقی

آرتریواسکلروزیس  (آترواسکلروزیس )

آنوریسم

پریکاردیت

بیماری روماتیسم قلبی

بیماری فشار خون

موضوعات روانی اجتماعی در بیماری فشارخون

بیماری سرخرگ کرونری : آنژین صدری و آنفارکتوس میوکارد

آنژین صدری

آنفارکتوس میوکارد

موضوعات روانی اجتماعی در آنژین صدری و آنفارکتوس میوکارد

موضوعات شغلی در آنژین صدری و آنفارکتوس میوکارد

آریتمی  قلبی

درمان آریتمی

دارو درمانی

پیس میکر  و دفیبریلاتور کاشتنی

موضوعات روانی اجتماعی در آریتمی

موضوعات شغلی در آریتمی

بیماری‌های دریچه قلب

 

انواع بیماریهای دریچه قلب

درمان بیماریهای دریچه قلب

نارسایی احتقانی قلب

درمان نارسایی احتقانی قلب

موضوعات روانی اجتماعی در نارسایی احتقانی قلب

موضوعات شغلی در نارسایی احتقانی قلب

بیماری‌های عروق محیطی

بیماری عروق محیطی

آرتریواسکلروز ابلیتران

بیماری رینود

وریدهای واریسی

موضوعات شغلی در بیماری عروق محیطی

روش‌های تشخیصی در بیماری‌های قلبی عروقی

روئنت ژنوگرافی  قفسه سینه (اشعهX)

الکتروکاردیوگرافی

مانیتور هولدر

آزمون استرس قلبی

آنژیوگرافی

اکوکاردیوگرافی

تصویربرداری رادیونوکلئید

کاتتریزاسیون  قلبی

درمانهای معمول بیماری‌های قلبی و عروقی

درمان طبی

درمان جراحی

آنژیوپلاستی  و بای‌پس

پیوند قلب

رویه‌های قبل از پیوند قلب

رویه‌های بعد از پیوند

موضوعات شغلی در پیوند قلب

نوتوانی قلب

•              ارزشیابی پزشکی

•              تجویز فعالیت

•              آموزش

•              مشاوره

موضوعات روانی اجتماعی در بیماری‌های قلبی عروقی

موضوعات روان‌شناختی

موضوعات سبک زندگی

موضوعات اجتماعی

موضوعات شغلی در بیماری‌های قلبی عروقی

 

مطالعات موردی

مورد اول

مورد دوم

 

 

منابع :

Muriel D. Lezak (2010) Handbook of Medical Neuropsychology , Applications of Cognitive Neuroscience , Springer science (www.springer.com)www.springer.com
SHARON L. JOHNSON , (2014) , Therapist’s Guide to Clinical Intervention , The 1–2–3’s of Treatment Planning , Academic Press An imprint of Elsevier
منابع فرعی شامل: خلاصه ای از کتاب ها ، رساله ها و مقاله های روزآمد در موضوعات مکتوب در  سرفصل دوره

 

 

مشخصات دوره:

اطلاعات اجرایی دوره
عنوان مدت به ساعت تاریخ نام مسئول برگزاری محل برگزاری
جنبه های روان شناختی – پزشکی بیماری های دستگاه تنفسی(پروتکل تشخیص و درمان) ۸ساعت   دکتر سعید ملیحی الذاکرینی مرکز خدمات روان شناسی و مشاوره سیمیا

 

اهداف دوره:

شناخت  بیماری های دستگاه تنفسی
آشنایی با روندهای تشخیصی پزشکی و روان شناختی در بیماری های تنفسی
آشنایی با درمان های پزشکی و روان شناختی بیماری های تنفسی
 

 

سرفصل مطالب دوره:

وضعیت های سیستم تنفسی ( ریوی )

ساختار طبیعی و کارکرد سیستم تنفسی

وضعیت های سیستم تنفسی

عفونتهای سیستم تنفسی

عفونتهای راه هوایی فوقانی

التهاب حلق، التهاب حنجره ( فارنژیت و لارنژیت  )

پنومونی

آزمایش تشخیصی برای پنومونی

پیشگیری و درمان  پنومونی

مسائل شغلی در پنومونی

سل (TB)

تشخیص سل

درمان سل

مسائل روانی اجتماعی در سل

مسائل شغلی در سل

بیماری های مزمن ریه

آسم

درمان آسم

مسائل روانی اجتماعی در آسم

مسائل شغلی در آسم

بیماری های مزمن انسدادی ریه (  COPD)

بیماری های مزمن انسدادی ریه :  برونشیت مزمن و آمفیزم

 

تشخیص بیماری های مزمن انسدادی ریه (COPD )

درمان بیماری های مزمن انسدادی ریه ( COPD )

مداخلات جراحی در COPD

مسائل  روانی اجتماعی در COPD

مسائل شغلی در COPD

بیماری های شغلی ریه

پنوموکونیوزیس ، آسبستوزیس ، سیلیکوزیس ، بریل لیوزیس ، بیس سینوزیس و آسم شغلی

دیگر بیماری های که بر کارکرد تنفسی تأثیر می گذارند:

بیماری ریوی محدود کننده

برونشکتازی

فیبروز کیستیک

تشخیص فیبروز کیستیک

درمان و مدیریت فیبروز کیستیک

مسائل روانی اجتماعی در فیبروز کیستیک

مسائل شغلی در فیبروز کیستیک

آپنه

درمان آپنه خواب

مسائل شغلی در آپنه خواب

آسیب های سینه

روشهای تشخیصی برای بیماریهای دستگاه تنفسی

پرتونگاری سینه ( رادیو گرافی )

برونکوسکوپی

 

لارنگوسکوپی

آنژیوگرافی ریوی

آزمایشات کارکرد ریوی

اسکن  تهویه / پرفیوژن  ( اسکن ریه )

درمان های عمومی برای بیماریهای تنفسی

مسائل روانی اجتماعی دربیماری های دستگاه تنفسی

مسائل روانی اجتماعی

مسائل  سبک زندگی

مسائل اجتماعی

مسائل شغلی در بیماریهای تنفسی

مطالعات موردی

مورد اول

مورد دوم

 

منابع:

Muriel D. Lezak (2010) Handbook of Medical Neuropsychology , Applications of Cognitive Neuroscience , Springer science (www.springer.com)
SHARON L. JOHNSON , (2014) , Therapist’s Guide to Clinical Intervention , The 1–2–3’s of Treatment Planning , Academic Press An imprint of Elsevier
منابع فرعی شامل: خلاصه ای از کتاب ها ، رساله ها و مقاله های روزآمد در موضوعات مکتوب در  سرفصل دوره

 

 

 

 

مشخصات دوره:

اطلاعات اجرایی دوره
عنوان مدت به ساعت تاریخ نام مسئول برگزاری محل برگزاری
جنبه های روان شناختی- پزشکی بیماری های غدد درون ریز(پروتکل تشخیص و درمان) ۸ساعت   دکتر سعید ملیحی الذاکرینی مرکز خدمات روان شناسی و مشاوره سیمیا

 

اهداف آموزشی:

شناخت بیماری های غدد درون ریز
آشنایی با روندهای تشخیصی پزشکی و روان شناختی در بیماری های غدد درون ریز
آشنایی با درمان های پزشکی و روان شناختی بیماری های غدد درون ریز

 

سرفصل مطالب دوره:

اختلالات و بیماری های غدد درونریز

بیماری های دستگاه درونریز

پرکاری تیروئید (بیماری گریوز یا تیروئید سمّی )

تظاهرات پرکاری تیروئید

درمان و مدیریت پرکاری تیروئید

کم کاری تیروئید

تظاهرات کم کاری تیروئید

درمان و مدیریت کم کاری تیروئید

سندرم کوشینگ (پرکاری بخش قشری غدد  آدرنال)

تظاهرات سندرم کوشینگ

درمان و مدیریت سندرم کوشینگ

بیماری ادیسون   (نارسایی آدرنوکورتیکال)

تظاهرات بالینی

درمان و مدیریت بیماری ادیسون

دیابت بی مزه

تظاهرات بالینی دیابت بی مزه

درمان و مدیریت دیابت بی مزه

دیابت شیرین

سازوکارهای زیربنای (مکانیسم های) دیابت شیرین

درمان دیابت شیرین

دیابت نوع یک (دیابت شیرین وابسته به انسولین)

دیابت نوع دوم (دیابت نابسته به انسولین )

اغمای دیابتی و شوک انسولینی

عوارض دیابت شیرین

مشکلات روانی اجتماعی مبتلایان به دیابت شیرین

مشکلات شغلی مرتبط با دیابت شیرین

روندهای تشخیصی برای بیماری های دستگاه غدد

آزمایش خون برای تیروئید

آزمایش خون برای تشخیص دیابت شیرین

درمان عمومی برای بیماری های غدد

مشکلات روانشناختی و شغلی بیماری های غدد

مشکلات روانشناختی

مشکلات مربوط به سبک زندگی

مشکلات اجتماعی

مشکلات شغلی در بیماران غدد

معرفی بیمار

بیمار اول

بیمار دوم

 

منابع:

Muriel D. Lezak (2010) Handbook of Medical Neuropsychology , Applications of Cognitive Neuroscience , Springer science (www.springer.com)
SHARON L. JOHNSON , (2014) , Therapist’s Guide to Clinical Intervention , The 1–2–3’s of Treatment Planning , Academic Press An imprint of Elsevier
منابع فرعی شامل: خلاصه ای از کتاب ها ، رساله ها و مقاله های روزآمد در موضوعات مکتوب در  سرفصل دوره

 

مشخصات کلی دوره:

 

اطلاعات اجرایی دوره
عنوان مدت به ساعت تاریخ نام مسئول برگزاری محل برگزاری
جنبه های روان شناختی – پزشکی بیماریهای معدی روده ای ۸ساعت   دکتر سعید ملیحی الذاکرینی مرکز خدمات روان شناسی و مشاوره سیمیا

 

اهداف آموزشی:

شناخت  بیماری های معدی روده ای
آشنایی با روندهای تشخیصی پزشکی و روان شناختی در بیماری های معدی روده ای
آشنایی با درمان های پزشکی و روان شناختی بیماری های معدی روده ای

 

سرفصل مطالب دوره:

بیماریهای دستگاه معدی روده ای

کارکرد و ساختار طبیعی دستگاه معدی روده ای

بیماریهای دستگاه گوارش

بیماریهای دهان

بیماریهای مری

بیماریهای عمومی مری

فتق هیاتال  (فتق مری  ؛ فتق دیافراگم )

بیماری ریفلاکس مری معدی  (GERD)

بیماریهای معده

گاستریت

اولسرپیتیک  (زخم گوارش)

انواع زخم های گوارشی

علائم و عوارض بیماری زخم گوارش (اولسرپپتیک )

تشخیص بیماری اولسرپپتیک

درمان بیماری اولسرپپتیک

مسائل روانی اجتماعی در بیماری اولسرهای پپتیک

مسائل شغلی در بیماری اولسرپپتیک

بیماری های روده

فتق  (پارگی)

بیماری التهابی روده  (IBD)

بیماری کرون (التهاب موضعی روده )

بیماری کولیت اولسراتیو

درمان دارویی بیماری التهابی روده (IBD)

درمان جراحی در بیماری التهابی روده (IBD)

مسائل روانی اجتماعی در بیماری التهابی روده (IBD)

مسائل شغلی در بیماری التهابی روده (IBD)

دیورتیکولیت

سندرم روده تحریک پذیر (IBS)  (کولون اسپاسمی)

علائم سندرم روده تحریک پذیر (IBS)

تشخیص سندرم روده تحریک پذیر (IBS)

مسائل روانی اجتماعی در سندرم روده تحریک پذیر (IBS)

اثرات سندرم روده تحریک پذیر بر وضعیت شغلی

بیماری های مربوط به ضمائم و ارگانهای کمکی دستگاه گوارش

پانکراتیت  (التهاب پانکراس یا لوزالمعده)

التهاب کیسه صفرا (کله سیستیت )

هپاتیت

هپاتیت ویروسی حاد

هپاتیت A

هپاتیت B

هپاتیت C

هپاتیت مزمن

هپاتیت سمی

سیروز

شیوه های تشخیص عمومی بیماریهای دستگاه گوارش (معدی روده ای)

بلع باریم  (مطالعات مربوط به قسمتهای فوقانی دستگاه  گوارش)

 

منابع:

Muriel D. Lezak (2010) Handbook of Medical Neuropsychology , Applications of Cognitive Neuroscience , Springer science(www.springer.com)
SHARON L. JOHNSON , (2014) , Therapist’s Guide to Clinical Intervention , The 1–2–3’s of Treatment Planning , Academic Press An imprint of Elsevier
منابع فرعی شامل: خلاصه ای از کتاب ها ، رساله ها و مقاله های روزآمد در موضوعات مکتوب در  سرفصل دوره

 

مشخصات کلی دوره:

اطلاعات اجرایی دوره
عنوان مدت به ساعت تاریخ نام مسئول برگزاری محل برگزاری
جنبه های روان شناختی – پزشکی بیماری های روماتوئیدی(پروتکل تشخیص و درمان) ۸ ساعت   دکتر سعید ملیحی الذاکرینی مرکز خدمات روان شناسی و مشاوره سیمیا

 

اهداف آموزشی:

شناخت بیماری های روماتوئیدی
آشنایی با روندهای تشخیصی پزشکی و روان شناختی در بیماری های روماتوئیدی
آشنایی با درمان های پزشکی و روان شناختی بیماری های روماتوئیدی

 

سرفصل مطالب دوره:

بیماریهای روماتوئیدی  و خودایمنی

آرتریت روماتوئید

درمان طبی آرتریت روماتوئید

ورزش

استراحت

درمان دمایی

کاردرمانی  و فیزیوتراپی

داروها

درمان جراحی آرتریت روماتوئید

موضوعات روانی اجتماعی در آرتریت روماتوئید

موضوعات شغلی در آرتریت روماتوئید

لوپوس اریتماتوز سیستمیک

درمان لوپوس ارتیماتوزسیستمیک

موضوعات روانی اجتماعی در لوپوس ارتیماتوزسیستمیک

موضوعات شغلی در لوپوس ارتیماتوزسیستمیک

نقرس

نشانه‌های نقرس

درمان نقرس

موضوعات شغلی در نقرس

اسپوندیلیت آنکیلوزان

درمان اسپوندیلیت آنکیلوزان

موضوعات شغلی در اسپوندیلیت آنکیلوزان

سایر بیماریهایی سیستم عضلانی ـ اسکلتی

استئومیلیت

علل استئومیلیت.

درمان استئومیلیت

فیبرومیالژی

درمان فیبرومیالژی

موضوعات شغلی در فیبرومیالژی

رویه‌های تشخیصی در بیماریهای سیستم عضلانی ـ اسکلتی

روئنت ژنوگرافی  (رادیوگرافی، اشعه‌های X)

آرتروگرافی  (رادیوگرافی از مفصل)

دیسکوگرافی  و میلوگرافی

آرتروسکوپی

آرتروسنتز  (کشیدن مایع مفصل)

اسکن استخوان

تصویربرداری رزونانس مغناطیسی

توموگرافی کامپیوتری

(توموگرافی محوری کامپیوتری، C.A.T اسکن و یا C.T اسکن).

آزمایشات خون

داروها

اکسیژن‌درمانی هایپرباریک

فیزیوتراپی

قالب‌‌ها

وسایل کمکی

ارتوزها

تراکشن  (کشش)

درمان جراحی

موضوعات روانی اجتماعی در بیماریهای سیستم عضلانی ـ اسکلتی

موضوعات روانی

موضوعات سبک زندگی

موضوعات اجتماعی

موضوعات شغلی در بیماریهای سیستم عضلانی ـ اسکلتی

مطالعات موردی

مورد اول

مورد دوم

 

منابع:

Muriel D. Lezak (2010) Handbook of Medical Neuropsychology , Applications of Cognitive Neuroscience , Springer science (www.springer.com)
SHARON L. JOHNSON , (2014) , Therapist’s Guide to Clinical Intervention , The 1–2–3’s of Treatment Planning , Academic Press An imprint of Elsevier
منابع فرعی شامل: خلاصه ای از کتاب ها ، رساله ها و مقاله های روزآمد در موضوعات مکتوب در  سرفصل دوره

 

 

 

مشخصات کلی دوره:

اطلاعات اجرایی دوره
عنوان مدت به ساعت تاریخ نام مسئول برگزاری محل برگزاری
جنبه های روان شناختی – پزشکی بیماری های  کلیه و مجاری ادراری ۸ ساعت   دکتر سعید ملیحی الذاکرینی مرکز خدمات روان شناسی و مشاوره سیمیا

اهداف آموزشی:

شناخت بیماری های کلیه و مجاری ادراری
آشنایی با روندهای تشخیصی پزشکی و روان شناختی در  بیماری های کلیه و مجاری ادراری
آشنایی با درمان های پزشکی و روان شناختی  بیماری های کلیه و مجاری ادراری

سرفصل مطالب دوره:

اختلالات و بیماری های کلیّه و مجاری ادرار

ساختار و کارکردهای طبیعی مجاری ادرار

بیماری های کلیّه و مجاری ادرار

سیستیتیز (عفونت مجاری پائینی ادرار )

پیلونفریت

وجود کلسیم در ادرار یا کلیّه (سنگ کلیّه  ، سنگریزه در نفرون ها   و سنگ در ادرار  )

درمان سنگ کلیّه

سنگ برداری (لیتوتومی)

سنگ شکنی

هیدرونفروز

گلومرونفریت

نفروز (سندرم نفروتیک )

بیماری کلیّوی پلی سیستیک

برداشتن نفرون با جراحی

نارسایی کلیّوی

نارسایی حاد کلیّه

نارسایی مزمن کلیّه (نارسایی کامل کلیّه )

نشانه های بیماری نارسایی کامل کلیّه

درمان و مدیریت نارسایی کامل کلیّه ها

پیوند کلیّه

ملاحضات روان شناختی در بیماری نارسایی کامل کلیّه

سبک زندگی بیماران مبتلا به نارسایی کامل کلیّه

پیامدهای اجتماعی نارسایی کامل کلیّه

تبعات شغلی نارسایی کامل کلیّه

روندهای تشخیصی در بیماری های کلیّه و مجاری ادرار

آزمایش ادرار

کشت ادرار

آزمایش نیتروژن اوره در خون

کرتینین سرم

آزمایش دفع کرتینین

تصویربرداری از کلیّه ، مجاری ادرار و مثانه (KUB)

پیلوگرام داخل وریدی

سیستوسکوپی

پیلوگرافی بازگشتی

بیوپسی کلیّه ها

آنژیوگرافی کلیّوی

پیامدهای روانی اجتماعی و بیماری های کلیّه و مجاری ادرار

پیامدهای روانشناختی

اثرات بیماری های کلیّوی و مجاری ادرار  بر سبک زندگی

پیامدهای اجتماعی

مشکلات شغلی مرتبط با بیماری های کلیّه و مجاری ادرار

مطالعات موردی

بیمار اول

بیمار دوم

منابع:

Muriel D. Lezak (2010) Handbook of Medical Neuropsychology , Applications of Cognitive Neuroscience , Springer science (www.springer.com
SHARON L. JOHNSON , (2014) , Therapist’s Guide to Clinical Intervention , The 1–2–3’s of Treatment Planning , Academic Press An imprint of Elsevier
منابع فرعی شامل: خلاصه ای از کتاب ها ، رساله ها و مقاله های روزآمد در موضوعات مکتوب در  سرفصل دوره

 

 

مشخصات دوره:

اطلاعات اجرایی دوره
عنوان مدت به ساعت تاریخ نام مسئول برگزاری محل برگزاری
جنبه های روان شناختی – پزشکی سرطان(پروتکل تشخیص و درمان) ۸ ساعت   دکتر سعید ملیحی الذاکرینی مرکز خدمات روان شناسی و مشاوره سیمیا

اهداف آموزشی:

شناخت ساختار سرطان
آشنایی روند های تشخیصی پزشکی و روان شناختی در سرطان
آشنایی با درمان های پزشکی و روان شناختی سرطان

سرفصل مطالب دوره:

سرطان‌ها

ساختار و کارکرد طبیعی سلول

رشد و گسترش سرطان

علت‌های سرطان

انواع سرطان

معاینات و آزمایش های عمومی در تشخیص سرطان

آزمایش های  رادیوگرافیک (اشعه – X)

جراحی تشخیصی

بافت ‌شناسی

آندوسکوپی

پزشکی هسته‌ای

معاینات آزمایشگاهی

درمان عمومی سرطان‌ها

روشهای جراحی

شیمی درمانی

پرتودرمانی

درمان‌های بیولوژیکی

ایمنی درمانی

هورمون‌درمانی

ژن درمانی

پیوند مغز استخوان

سرطان‌های شایع  و درمان‌های خاص

سرطان دستگاه روده‌ای – معده ای

سرطان حنجره

تشخیص سرطان حنجره

درمان سرطان حنجره

ملاحضات روان‌شناختی در سرطان حنجره

پیامدهای شغلی در سرطان حنجره

سرطان ریه

سرطان دستگاه عضلات اسکلتی

سرطان دستگاه ادراری

سرطان مغز یا نخاع

سرطان های دستگاه لنفاوی

بیماری¬ هاجکین

لمفومای غیر هارجکین

میلومای چندگانه

سرطان خون (لوسمی)

سرطان خون حاد

سرطان خون مزمن

سرطان پستان

بازسازی پستان

پیامدهای روان‌شناختی در سرطان پستان

سرطان مربوط به بیماری‌های زنان

انواع سرطان بیماری‌های زنان

پیامدهای روان‌شناختی در سرطان بیماری‌های زنان

سرطان پروستات

سرطان‌های پوست

پیامدهای روانی اجتماعی  در سرطان

پیامدهای روانشناختی

پیامدهای بیماری در سبک زندگی

پیامد های اجتماعی

پیامد های شغلی در سرطان

مطالعات موردی

بیمار اول

بیمار دوم

منابع:

Muriel D. Lezak (2010) Handbook of Medical Neuropsychology , Applications of Cognitive Neuroscience , Springer science (www.springer.com)
SHARON L. JOHNSON , (2014) , Therapist’s Guide to Clinical Intervention , The 1–2–3’s of Treatment Planning , Academic Press An imprint of Elsevier
منابع فرعی شامل: خلاصه ای از کتاب ها ، رساله ها و مقاله های روزآمد در موضوعات مکتوب در  سرفصل دوره

 

مشخصات کلی دوره:

اطلاعات اجرایی دوره
عنوان مدت به ساعت تاریخ نام مسئول برگزاری محل برگزاری
جنبه های روان شناختی – پزشکی بیماری های سیستم عضلانی – اسکلتی ۸ ساعت   دکتر سعید ملیحی الذاکرینی مرکز خدمات روان شناسی و مشاوره سیمیا

اهداف آموزشی:

شناخت بیماری های سیستم عضلانی – اسکلتی
آشنایی با روندهای تشخیص بیماری های سیستم عضلانی – اسکلتی
آشنایی با درمان های پزشکی بیماری های سیستم عضلانی – اسکلتی

سرفصل مطالب دوره:

بیماریهای سیستم عضلانی ـ اسکلتی

ساختمان و  کارکرد طبیعی سیستم عضلانی ـ اسکلتی

سیستم اسکلتی

انواع استخوان

بافت هم بند

مفاصل

سیستم عضلانی

بیماریهای سیستم عضلانی ـ اسکلتی

تروما

شکستگی‌ها

در رفتگی‌ها

کوفتگی‌ها

کشیدگی‌ها  و پیچ‌خوردگی‌ها

پارگی‌ها

صدمات ناشی از حرکت بیش از حد و تکراری

تاندونیت  و تاندوسینوویت

سندرم تونل کارپ

درمان سندرم تونل کارپ

موضوعات شغلی در سندرم تونل کارپ

بیماری‌های دژنریتیو  (تخریبی)

استئوپروز

عوامل خطر استئوپروز

درمان پوکی استخوان

استئوآرتریت  (بیماری دژنریتیو مفصل)

درمان استئوآرتریت

موضوعات شغلی در استئوآرتریت

درد پشت

انواع درد پشت

درد پایین‌پشت

فتق یا پارگی دیسک (فتق هسته مرکزی دیسک )

بیماری دژنریتیو (تخریبی) دیسک

اسکولیوزیس

تشخیص درد پشت

درمان درد پشت

موضوعات شغلی در درد پشت

درد مزمن

درد حاد و مزمن

انواع درد مزمن

داروها

روش‌های غیرتهاجمی

فیزیوتراپی

مدیریت استرس

تصویرسازی هدایت شده

آرمیدگی

مراقبه‌

هیپنوتیزم

پسخوراند زیستی

گروه‌های درد

روشهای تهاجمی

طب‌ سوزنی

بلوک کردن عصب

روشهای جراحی ـ عصبی

آمپوتاسیون  (قطع عضو)

سطوح قطع عضو

درمان از طریق قطع عضو

پیوند مجدد

عضو مصنوعی

عوارض آمپوتاسیون (قطع عضو)

موضوعات روانی ـ اجتماعی در قطع عضو

موضوعات شغلی در قطع عضو

منابع:

Muriel D. Lezak (2010) Handbook of Medical Neuropsychology , Applications of Cognitive Neuroscience , Springer science (www.springer.com)  
SHARON L. JOHNSON , (2014) , Therapist’s Guide to Clinical Intervention , The 1–2–3’s of Treatment Planning , Academic Press An imprint of Elsevier
منابع فرعی شامل: خلاصه ای از کتاب ها ، رساله ها و مقاله های روزآمد در موضوعات مکتوب در  سرفصل دوره

 

مشخصات کلی دوره:

اطلاعات اجرایی دوره
عنوان مدت به ساعت تاریخ نام مسئول برگزاری محل برگزاری
جنبه های روان شناختی-پزشکی بیماری های  پوستی(پروتکل تشخیص و درمان ) ۸ ساعت   دکتر سعید ملیحی الذاکرینی مرکز خدمات روان شناسی و مشاوره سیمیا

اهداف آموزشی:

آشنایی با روندهای تشخیصی پزشکی و روان شناختی در بیماری های پوستی
آشنایی با درمان های پزشکی و روان شناختی بیماری های پوستی

سرفصل مطالب دوره:

بیماریهای پوست و سوختگی ها

کارکرد و ساختار طبیعی پوست

بیماریهای پوست

درماتیت  (التهاب پوست)

واکنش های آلرژیک

پسوریازیس

اثرات روانی اجتماعی پسوریازیس

درمان پسوریازیس

عفونت های پوست

آکنه

هرپس زوستر  (زونا)

درمان هرپس زوستر (زونا)

سرطانهای پوست

روشهای تشخیصی عمومی در بیماریهای پوستی

بیوپسی  پوست

تکه برداری ها  ، کشتها  و اسمیرها

تست پچ

درمان عمومی بیماریهای پوست

داروها

پانسمانها  و مرطوب کردن یا حمامهای درمانی

پرتودرمانی (فتوتراپی)

درم ابریژن  (سایش پوستی)

پیلینگ  (لایه برداری) شیمیایی صورت

جراحی پلاستیک و بازسازی مجدد پوست

سوختگی ها

انواع آسیب و جراحت سوختگی

سوختگیهای گرمایی یا حرارتی

سوختگی های شیمیایی

سوختگی های ناشی از تابش اشعه

سوختگی های الکتریکی

سوختگی های استنشاقی

عمق سوختگی

شدت سوختگی

درمان سوختگی

مسائل روانی ـ اجتماعی در آسیب های ناشی از سوختگی

مسائل شغلی  در آسیب سوختگی

مسائل روانی اجتماعی و شغلی  در بیماریهای پوستی

مسائل روان شناختی

مسائل سبک زندگی

مسائل اجتماعی

مسائل شغلی

مطالعات موردی

مورد اول

مورد دوم

منابع:

Muriel D. Lezak (2010) Handbook of Medical Neuropsychology , Applications of Cognitive Neuroscience , Springer science (www.springer.com)
SHARON L. JOHNSON , (2014) , Therapist’s Guide to Clinical Intervention , The 1–2–3’s of Treatment Planning , Academic Press An imprint of Elsevier
منابع فرعی شامل: خلاصه ای از کتاب ها ، رساله ها و مقاله های روزآمد در موضوعات مکتوب در  سرفصل دوره

 

مشخصات کلی دوره:

اطلاعات اجرایی دوره
عنوان مدت به ساعت تاریخ نام مسئول برگزاری محل برگزاری
جنبه های  رون شناسی – پزشکی بیماری های چشم و نابینایی(پروتکل تشخیص و درمان) ۸ساعت   دکتر سعید ملیحی الذاکرینی مرکز خدمات روان شناسی و مشاوره سیمیا

اهداف آموزشی:

شناخت ساختار دستگاه بینایی
آشنایی با روندهای تشخیصی پزشکی و روان شناختی در بیماری های چشم و نابینایی
آشنایی با درمان های پزشکی و روان شناختی بیماری های چشم و نابینایی

سرفصل مطالب دوره:

نقش و ساختار طبیعی چشم

تورم و عفونت های چشمی

گلوکوم

انواع گلوکوم

•              گلوکوم مزمن زاویه باز

•              گلوکوم حاد زاویه بسته

درمان گلوکوم

درمان گلوکوم مزمن زاویه باز

•              درمان گلوکوم حاد زاویه بسته

-رتینوپاتی

•                     رتینوپاتی دیابتی غیر تکثیر شونده

•                     رتینوپاتی دیابتی تکثیر شونده

·         جدایی شبکیه

پیگمنتوس  شبکیه

تخریب ماکولار

فرایندهای تشخیصی برای بیماری های چشم

آزمایش کامل چشم

تونومتری

گونیوسکوپی

آزمایش افتالموسکوپی

آنژیوگرافی فلورسن

درمان و مدیریت بیماری های چشم و نابینایی

عینک ها و لنزهای تماسی

جراحی انکساری چشم

ابزارهای مصنوعی و جایگزینی چشم

ابزارهای کمکی و تسهیلات کم بینایی

آموزش موقعیت یابی و حرکت

کمک های حرکتی

مسائل روانی اجتماعی در بیماری های چشم و نابینایی

مسائل ویژه افراد نیمه بینا

مسائل روان شناختی در بیماری های چشم و نابینایی

مسائل سبک زندگی در بیماری های چشم و نابینایی

مسائل اجتماعی برای افراد دچار بیماری های چشمی یا نابینایی

مسائل شغلی برای افراد دچار بیماری های چشمی یا نابینایی

مطالعه موردی

مورد اول

مورد دوم

 

منابع:

Muriel D. Lezak (2010) Handbook of Medical Neuropsychology , Applications of Cognitive Neuroscience , Springer science (www.springer.com)
SHARON L. JOHNSON , (2014) , Therapist’s Guide to Clinical Intervention , The 1–2–3’s of Treatment Planning , Academic Press An imprint of Elsevier
منابع فرعی شامل: خلاصه ای از کتاب ها ، رساله ها و مقاله های روزآمد در موضوعات مکتوب در  سرفصل دوره

 

مشخصات کلی دوره:

اطلاعات اجرایی دوره
عنوان مدت به ساعت تاریخ نام مسئول برگزاری محل برگزاری
جنبه های روان شناختی – پزشکی بیماری های  شنوایی(پروتکل تشخیص و درمان) ۸ساعت   دکتر سعید ملیحی الذاکرینی مرکز خدمات روان شناسی و مشاوره سیمیا

اهداف آموزشی:

شناخت دستگاه شنوایی
آشنایی با روندهای تشخیصی پزشکی و روان شناختی در بیماری های شنوایی
آشنایی با درمان های پزشکی و روان شناختی بیماری های شنوایی

سرفصل مطالب دوره:

ساختمان و عملکرد طبیعی گوش

گوش خارجی

گوش میانی

گوش درونی

از دست دادن شنوایی  و ناشنوایی

بسامد  و شدت صوت

تعریف و طبقه‌بندی از دست دادن شنوایی

علت و محل از دست دادن شنوایی

طول مدت از دست دادن شنوایی و سن شروع

درجه شنوایی از دست رفته

علل از دست دادن شنوایی

بیماریهای گوش که در از دست دادن شنوایی نقش دارند.

بیماریهای گوش خارجی

بیماریهای گوش میانی

سوراخ‌شدگی  پرده صماخ

اوتیت میانی

ماستوئیدیت

اوتواسکلروزیس

بیماریهای گوش درونی

لابیرنتیت

وزوز گوش

بیماری منیر

ضربه  یا بیماری

پیرگوشی

بیماریهای سیستم دهلیزی

روشهای تشخیصی

تشخیص از دست دادن شنوایی

معاینه فیزیکی

آزمایش شنوایی‌سنجی

اودیومتری هوایی با تن خالص

اودیومتری هدایت استخوانی

اودیومتری گفتاری

اودیومتری مقاومت  صوتی

الکتروکوکلئوگرافی

آزمایش پاسخ حس شنوایی ساقه مغزABR

آزمایش انتشار اتوآکوستیک

ارزشیابی سیستم دهلیزی (اختلالات تعادل)

درمان از دست دادن شنوایی و ناشنوایی

روش‌های جراحی

میرینگوتومی

ماستوئیدکتومی

ترمیم گوش میانی (تیمپانوپلاستی)

برداشتن استخوان رکابی (استاپدکتومی)

وسایل و مساعدت‌ها در از دست دادن شنوایی

•              ناشنوایی حسی ـ عصبی شدید تا متوسط باشد.

•              عدم فایده یا فایده کم از وسایل کمک شنوایی وجود داشته باشد.

•              ناشنوایی بعد از تکلم ایجاد شده باشد.

•              از نظر انگیزشی و روان‌شناختی مناسب درون کاشت باشد.

سمعک

وسایل تلفنی

وسایل نمایش ارتباط از راه دور

وسایل کمک‌شنوایی

سیستم‌های سخت  (سیستم گوش دادن شخصی )

سیستم‌های وسیع

•              سیستم‌های مدار بسته شنوایی

•              سیستم‌های FM

•              سیستم‌های مادون قرمز

سرویس‌های شرح تصویر  و آدابتورهای شرح از راه دور

وسایل هشداردهنده

گفتارخوانی  (لب‌خوانی )

زبان اشاره

مترجمین

موضوعات روانی اجتماعی در از دست دادن شنوایی

ناشنوایی و فرهنگ ناشنوا

موضوعات روان‌شناختی در از دست‌دادن شنوایی

موضوعات سبک زندگی در از دست دادن شنوایی

موضوعات اجتماعی در از دست دادن شنوایی

موضوعات شغلی در از دست دادن شنوایی

مطالعات موردی

مورد اول

مورد دوم

منابع:

Muriel D. Lezak (2010) Handbook of Medical Neuropsychology , Applications of Cognitive Neuroscience , Springer science (www.springer.com)
SHARON L. JOHNSON , (2014) , Therapist’s Guide to Clinical Intervention , The 1–2–3’s of Treatment Planning , Academic Press An imprint of Elsevier
منابع فرعی شامل: خلاصه ای از کتاب ها ، رساله ها و مقاله های روزآمد در موضوعات مکتوب در  سرفصل دوره

 

 

عنوان کارگاه:

آشنایی با آزمون ررشاخ سیستم کلاپفر (اجرا ، نمره گذاری و تفسیر)

آزمون ررشاخ از گروه آزمون های فرافکن می باشد که در کارگاه معرفی شده، این آزمون طبق سیستم کلاپفر آموزش داده می شود. در این دوره، ابتدا به معرفی و سپس نحوه اجرای آزمون پرداخته می شود. گام بعدی، نحوه نمره گذاری و در نهایت تفسیر آزمون می باشد.

ســــــــــــر فصــل مطـــــــالب دوره
تاریخچه ررشاخ
اجرای آزمون ررشاخ مطابق با نظام کلاپفر
نمره گذاری و تعریف پاسخ
نمره گذاری و تشخیص مکان و محل ادراک، تعیین کننده ها، محتوا و پاسخ های رایج و ابتکاری، و نمره گذاری برای درجه بندی شکل و طراز
آشنایی با کاربرد جداول و برگه پیشینه فردی
تفسیر و تحلیل پاسخ ها

 

عنوان کارگاه

ارزیابی و تشخیص اضطراب و اختلالات اضطرابی با تاکید بر مبانی زیستی روانی

اضطراب، هم به عنوان یک پدیده غیربالینی ولی مداخله گر و هم به عنوان یک پدیده بالینی مورد توجه متخصصان حوزه سلامت روان بوده است. از آنجا که اضطراب با سایر اختلالات همبودی بالایی دارد دانستن در مورد چگونگی تشخیص مداخله در زمینه اضطراب از اهمیت ویژه ای برخوردار است. بر همین اساس، در دوره آموزشی فوق الذکر به معرفی انواع اضطراب، تشخیص افتراقی، و علائم بالینی و پیش بالینی آن پرداخته می شود. بدلیل اهمیت مباحث نوروسایکولوژیک در اختلالات اضطرابی، اضطراب از این دیدگاه نیز مورد بررسی قرار گرفته و در نهایت به معرفی انواع روش های درمانی در این زمینه پرداخته می شود.

ســــــــــــر فصــل مطـــــــالب دوره
تاریخچه
طبقه بندی اختلالات اضطرابی طبق ۵MSD
مدارهای عصبی ترس و اضطراب
ویژگی های اضطرابی و مزاج ها
نوروسایکولوژی بیماری های روانی
روش های درمانی مؤثر در اختلالات اضطرابی

 

عنوان کارگاه

آشنایی با رواندرمانی فرا شناختی

در طول روز، افکار زیادی از سر انسان می گذرد. مشکل زمانی پدیدار می شود که فکری بیاید، بماند، مدام تکرار شود و نرود و یا فکری به حال خود رها شود. عامل اصلی این وضعیت، فرایند گزینش و سبک های کنترل فکر است که به فراشناخت وابسته است. درنتیجه اهمیت فراشناخت در امر درمان، در این دوره آموزشی مواردی از قبیل کلیاتی در زمینه رواندرمانی فراشناخت، نظریه ها اصول درمانی و موارد پرکاربرد استفاده از رواندرمانی فراشناختی آموزش داده می شود.

ســــــــــــر فصــل مطـــــــالب دوره
کلیات رواندرمانی فراشناختی
نظریه های پایه در رواندرمانی فراشناختی
آموزش اهداف رواندرمانی فراشناختی
آموزش مهارتهای هشتگانه رواندرمانی فراشناختی
کلیات رواندرمانی فراشناختی
نظریه های پایه در رواندرمانی فراشناختی
آموزش اهداف رواندرمانی فراشناختی

 

عنوان کارگاه

نشانه شناسی اختلالات روانی

هر دانشجوی روان شناسی، برای کار حوزه بالینی و پژوهشی در حیطه روان شناسی، به زبان روان شناسی مسلط باشد. نشانه شناسی، همان زبان علم روان شناسی است که دانستن و تسلط بر آن، ضروری است. در این دوره آموزشی، انواع نشانه هایی که در هر اختلال مطرح است آموزش داده می شود و هم چنین، نحوه کاربرد این نشانه ها در مصاحبه بالینی و رسیدن به تشخیص مطرح می گردد.

ســــــــــــر فصــل مطـــــــالب دوره
مقدمه
تعریف نشانه ها
تعریف علائم بالینی
نشانه شنای بیماری های روانی براساس ۵MSD
تعریف روان رنجوری و روان پریشی
نشانه های اختلال در ادراک
نشانه های اختلال در تفکر
نشانه های اختلال در هیجان

 

عنوان کارگاه

مبانی نظری و راهنمای عملی آزمون وکسلر کودکان

ارزیابی توانایی های شناختی کودکان امری است که به وفور به آن پرداخته می شود. آزمون وکسلر نیز از جمله آزمون های شناختی می باشدکه دارای آزمون های فرعی می باشد که ماده های هر آزمون به ترتیب دشواری مرتب شده اند. این دوره باعنوان مبانی نظری و راهنمای عملی آزمون وکسلر کودکان برگزار می گردد که در آن به معرفی آزمون، نحوه اجرا و شیوه های تفسیر آزمون وکسلر کودکان پرداخته می شود.

ســــــــــــر فصــل مطـــــــالب دوره
مقدمه و تعریف آزمون وکسلر
آموزش شرایط اجرای آزمون وکسلر
آموزش نحوه اجرای آزمون وکسلر
آموزش خرده مقیاس های آزمون وکسلر به تفکیک
آموزش نحوه تفسیر آزمون وکسلر
آموزش موارد کاربرد آزمون وکسلر
مقدمه و تعریف آزمون وکسلر
آموزش شرایط اجرای آزمون وکسلر

 

عنوان کارگاه

مبانی نظری و راهنمای عملی آزمون وکسلر کودکان

آشنایی با انواع ضربه های مغزی، نشانه های بالینی، ویژگی های ضربه مغزی، و ارزیابی ساختاری مورد استفاده درزمینه تشخیص ازجمله مطالبی است که در این کارگاه به آن ها پرداخته می شود. بعلاوه، آشنایی با انواع روش های ارزیابی شناختی پس از ضربه های مغزی و نحوه کاربرد روش های ارزیابی شناختی، و مقیاس اغمای گلاسکو و ارزیابی شناختی اولیه رانکولوس آمیگوس و بندر گشتالت نیز ازجمله اهداف این دوره آموزشی می باشد. در نهایت، به معرفی انواع مداخلات درمانی ضربه های مغزی پرداخته می شود.

ســــــــــــر فصــل مطـــــــالب دوره
مقدمه و تعریف ضربه مغزی
طبقه بندی ضربه های مغزی (محل ضربه، شدت ضربه و…)
معرفی نشانه های بالینی ضربه مغزی
معرفی ارزیابی ساختاری (آناتومیک) برای تشخیص ضایعات مغزی
معرفی انواع روش های ارزیابی شناختی پس از ضربه مغزی و نحوه کاربرد این روش ها
معرفی مقیاس اغمای گلاسکو و ارزیابی شناختی اولیه رانکولوس آمیگوس و بندر گشتالت
معرفی مداخلات درمانی ضربه های مغزی
مقدمه و تعریف ضربه مغزی

 

عنوان کارگاه

مبانی نظری و راهنمای عملی آزمون بندرگشتالت

آزمون بندرگشتالت یک آزمون دیداری – حرکتی است. هدف از اجرای این آزمون، درکودکان و بزرگسالان متفاوت است. در کودکان هدف تعیین درجه رشد یا عقب ماندگی فعالیت های دیداری – حرکتی ترسیم و اختلالات هیجانی است و در بزرگسالان، تشخیص ضایعات مغزی یا برخی از موارد اختلالات روانی است. در نتیجه هدف از اجرای کارگاه مبانی نظری و راهنمای عملی آزمون بندرگشتالت ، معرفی آزمون فوق و نحوه اجرا، نمره گذاری و تفسیر آزمون بندر گشتالت می باشد.

ســــــــــــر فصــل مطـــــــالب دوره
مقدمه و تاریخچه
معرفی آمون بندرگشتالت و شرایط اجرای آزمون
معرفی شاخص های آزمون بندرگشتالت
نمره گذاری آزمون بندرگشتالت
تفسیر آزمون بندر گشتالت
مقدمه و تاریخچه
معرفی آمون بندرگشتالت و شرایط اجرای آزمون
معرفی شاخص های آزمون بندرگشتالت

 

عنوان کارگاه

خـــــــانــواده درمــانـــی

خانواده یک نظام اجتماعی و طبیعی است و دارای قواعد و قوانین خاص خود می باشد و برای اعضای خود نقش های متنوعی را تعیین می کند. گاهی بهم خوردن تعادل در روابط بین خانواده مشکلاتی را پدید می آورد و در اینجاست که آگاهی داشتن و تسلط بر فنون خانواده درمانی، برای روان شناسی که با خانواده ها مواجه می شود ضروری است. به همین دلیل، کارگاه حاضر با هدف معرفی چشم اندازها ، رشد و تحول و نظریه های خانواده درمانی برگزار می شود.

ســــــــــــر فصــل مطـــــــالب دوره
آموزش چارچوب روابط در خانواده ها
انواع ساختار، فرض ها و راهبردهای موجود در خانواده ها
تداوم و تغییر در خانواده
بررسی خانواده به عنوان نظام روانی – اجتماعی
آموزش نظریه های خانواده درمانی
آموزش چارچوب روابط در خانواده ها

 

عنوان کارگاه

تشخیص و روش های درمان اختلال نقص توجه بیش فعالی

هدف از برگزاری کارگاه حاضر، آموزش تشخیص و درمان اختلال نقص توجه و بیش فعالی می باشد، که در راستای این هدف، به معرفی ویژگی ها و مشکلات و روش های آموزشی و درمانی این کودکان پرداخته می شود. هم چنین، کارآموزان در پایان، به ارائه مدلی جهت مداخله درمانی می پردازند که در نتیجه آن، بتوانند در شرایط درمانی و در مواجهه با کودکان فوق، یک طرح درمانی بنویسند و اجرا کنند.

ســــــــــــر فصــل مطـــــــالب دوره
مقدمه وتعریف اختلال نقص توجه بیش فعالی
سبب شناسی اختلال نقص توجه بیش فعالی
روش های تشخیص اختلال نقص توجه بیش فعالی
خصوصیات بالینی اختلال نقص توجه بیش فعالی
تشخیص افتراقی هم ابتلایی ها با اختلال نقص توجه بیش فعالی
مداخلات درمانی برای اختلال نقص توجه بیش فعالی
برنامه ریزی و طرح مداخله برای اختلال نقص توجه بیش فعالی

 

عنوان کارگاه

تشخیص و درمان نارساخوانی

اختلال نارساخوانی یک سندرم اختصاصی ناتوانی یادگیری است که در آن توانایی قبلی خواندن مختل می شود. آشنایی با این سندرم، دانستن ویژگی های کودکان نارساخوان ، مداخلات درمانی و در نهایت دادن طرح درمان، از مواردی است که در کارگاه تشخیص و درمان نارساخوانی به آن ها پرداخته می شود.

ســــــــــــر فصــل مطـــــــالب دوره
مقدمه
تعریف اختلالات نارساخوانی و تشخیص افتراقی
اختلالات همبود   با اختلال نارساخوانی
ارزیابی و تشخیص دانش آموزان مبتلا به اختلال نارساخوانی
غربالگری و تشخیص افتراقی انواع دانش آموزان مبتلا به نارساخوانی براساس ضابطه های تشخیصی ۵MSD
انواع مداخلات آموزشی،ترمیم و درمانی
برنامه ریزی و طرح مداخله براساس انواع نارساخوانی

 

عنوان کارگاه

آشنایی با اثرات داروهای روان پزشکی بر فرآیند رواندرمانی

بدلیل گستردگی تولید و مصرف داروهای روان پزشکی، و همچنین اثرات متنوع آن ها بر روند درمان، مثبت یا منفی، نیاز است یک   روان شناس با این موارد آشنایی داشته باشد و از اثر آنها بر مراجع آگاه باشد تا بتواند روند رواندرمانی را مدیریت نماید. با این تفاسیر، هدف از برگزاری کارگاه آشنایی با اثرات داروهای روان پزشکی بر فرآیند رواندرمانی، معرفی انواع گروه های داروهای روانپزشکی است که در کنار معرفی آن ها، مکانیسم های اثر داروها بر مغز و بدن، اثرات و عوارض آنها و همچنین تداخلات دارویی، مدنظر قرار می گیرد.

ســــــــــــر فصــل مطـــــــالب دوره
کلیات رواندرمانی فراشناختی
نظریه های پایه در رواندرمانی فراشناختی
آموزش اهداف رواندرمانی فراشناختی
آموزش مهارتهای هشتگانه رواندرمانی فراشناختی
کلیات رواندرمانی فراشناختی
نظریه های پایه در رواندرمانی فراشناختی
آموزش اهداف رواندرمانی فراشناختی

 

عنوان کارگاه

ارزیابی نوروسایکولوژیک

آشنایی با مبانی نوروسایکولوژیک، و متعاقب آن، ارزیابی نوروسایکولوژیک هم در زمینه دارودرمانی و هم رواندرمانی از اهمیت بسزایی برخوردار است. شناخت چگونگی عملکرد دستگاه عصبی می تواند مارا به سمت روش های درمانی پیش ببرد که بر این عملکردها اثرگذار هستند و تأثیر بسزایی در روند بهبودی مراجع دارند. به همین علت، کارگاهی در زمینه ارزیابی نوروسایکولوژیک طراحی شده که در آن به معرفی مبانی نورو سایکولوژیک، ساختارهای عصبی مغز، سازمان دستگاه عصبی، اثرات داروها و هورمون ها بر رفتار و ابزارهای تصویر برداری از فعالیت های مغز پرداخته می شود.

ســــــــــــر فصــل مطـــــــالب دوره
آموزش مبانی نوروسایکولوژیک
خاستگاه مغز و رفتار انسان
ساختار و عملکرد دستگاه عصبی
ساخت، فعالیت الکتریکی و ارتباط بین نورون ها
تصویر برداری از فعالیت های مغز
تاثیر داروها و هورمون ها بر رفتار
سازماندهی دستگاه حسی و حرکتی
عملکرد نئو کورتکس (لوب های پس سری، آهیانه و گیجگاهی)

 

عنوان کارگاه

مقاله نویسی

مطالعات نظامدار نقد و بررسی (مقالات مروری) به تلفیق و ترکیب اطلاعات حاصل از پژوهش های انجام شده می پردازد و هدف آن ارائه راه حل هایی برای مشکلات موجود در شرایط بالینی و رهنمودهایی برای آموزش و پژوهش های علاقه مندان می باشد. برای رسیدن به چنین هدفی، آشنایی با چاچوب مقاله نویسی به روش علمی، نحوه گردآوری مطالب، شناختن انواع مقالات علمی و هم چنین، چگونگی نگارش مقالات علمی، حائز اهمیت است که در کارگاه معرفی شده، به این موارد پرداخته می شود.

ســــــــــــر فصــل مطـــــــالب دوره
مقدمه و تعریف مقالات نقد وبررسی (مروری) نظام دار
تفاوت مطالعات پژوهشی ونقد و بررسی
انواع مطالعات نقد و بررسی
دسترسی به منابع و مآخذ(شیوه های جستجو کردن)
نحوه نگارش مقاله از پیش نویس تا نسخه نهایی
ارزیابی تحلیلی مطالعات نقد و بررسی نظامدار(مروری)
مشکلات مطالعات نقد وبررسی نظامدار
مقدمه و تعریف مقالات نقد وبررسی (مروری) نظام دار

 

عنوان کارگاه

پروپوزال نویسی

طرح تحقیق، مهم ترین و اصلی ترین بخش یک کار تحقیقی و پژوهشی است، طرح تحقیق ( Proposal) اصل تحقیق نیست، بلکه طرح اولیه و طرح پیشنهادی تحقیق است. پژوهشگری که قصد تحقیق دارد، ابتدا باید برای پژوهش مورد نظر خود طرح تحقیق بنویسد. طرح تحقیق در واقع نقشه انجام تحقیق است و راهنمای محقق برای عملیاتی کردن و اجرای تحقیق است . برای رسیدن به این هدف، ابتدا باید موضوع مناسبی را انتخاب کرد، سپس با تسلط بر روش های جستجوی موضوع به تکمیل بیان مسئله و پیشینه تحقیق پرداخت و همچنین، طرح سئوالات و فرضیات تحقیق را از نظر دور نداشت.

ســــــــــــر فصــل مطـــــــالب دوره
انتخاب موضوع
تکمیل بخش بیان مسئله و پیشنیه تحقیق
روش های جستجوی موضوع
تدوین فرضیات و سئوالات پژوهش
نحوه نگارش تعاریف عملی و نظری
نحوه تعیین جامعه و نمونه و روش های نمونه گیری
نحوه نگارش منابع پژوهش
انتخاب موضوع

 

 

دوره جامع کارگاه های تخصصی آسیب شناسی روانی (براساس دی اس ام ۵)

شرح تفصیلی و سرفصل محتوایی دوره جامع کارگاه های  تخصصی آسیب شناسی روانی (براساس دی اس ام ۵) در مرکز روانشناسی و مشاوره سیمیا

۱-اختلالات رشدی عصبی

Neurodevelopmental  Disorders

 

ناتوانی های عقلانی: ۱- ناتوانی عقلانی ( اختلال عقلانی رشدی) ۲- تاخیر رشدی کلی ۳- ناتوانی عقلانی نامشخص

اختلالات ارتباط: ۱- اختلال زبان ۲- اختلال صدای گفتار ۳- اختلال فصاحت گفتار (لکنت زبان) ۴- اختلال ارتباط اجتماعی(عملی)۵-اختلال ارتباط نامشخص

اختلال طیف اوتیسم

اختلال کاستی توجه/بیش فعالی : ۱- اختلال کاستی توجه/بیش فعالی ۲- اختلال کاستی توجه/بیش فعالی مشخص دیگر

اختلال یادگیری خاص

 اختلال حرکتی :  ۱- اختلال هماهنگی رشدی ۲- اختلال حرکات قالبی ۳-اختلالات تیک ۴- اختلال تیک مشخص دیگر ۵- اختلال های رشدی عصبی دیگر

۲اختلالات طیف اسکیزوفرنی و سایر اختلالات روان پریش

Schizophrenia Spectrum and Other Psychotic Disorders

  1. اختلال اسکیزوتایپی(شخصیت
  2. اختلال  هذیانی
  3. اختلال روانپریشی کوتاه مدت
  4. اختلال اسکیزوفرنیفرم
  5. اسکیزوفرنی
  6. اسکیزوافکتیو
  7. اختلال روانپریشی ناشی از مواد/دارو
  8. اختلال روانپریشی ناشی از بیماری جسمی
  9. کاتاتونی: الف) کاتاتونی مرتبط با سایر اختلالات روانی  ب) کاتاتونی ناشی از بیماری جسمی  ج) کاتاتونی نامشخص
  10. سایر اختلال های طیف اسکیزوفرنیا و اختلال های روان پریشی دیگر
  11. اختلال طیف اسکیزوفرنیا نامشخص و سایر اختلال های سایکوتیک

 

۳اختلالات دوقطبی و اختلالات مربوط

Bipolar and Related Disorders

  1. اختلال دو قطبی نوع ۱
  2. اختلال دو قطبی نوع ۲
  3. اختلال ادواری خو
  4. اختلال دو قطبی ناشی از مواد / دارو
  5. اختلال دو قطبی ناشی از بیماری های جسمانی
  6. اختلال های دو قطبی و مرتبط مشخص دیگر
  7. اختلال های دوقطبی و مرتبط نامشخص

 

۴اختلالات افسردگی

Depressive  Disorders

  1. اختلال بی نظمی خلق مخرب
  2. اختلال افسردگی اساسی
  3. اختلال افسردگی پایدار
  4. اختلال ملال پیش از قاعدگی
  5. اختلال افسردگی ناشی از مواد/دارو
  6. اختلال افسردگی ناشی از دیگر بیماری های جسمی
  7. اختلال افسردگی مشخص دیگر
  8. اختلال افسردگی نامشخص

 

۵اختلالات اضطرابی

Anxiety Disorder

  1. اختلال اضطراب جدایی
  2. لالی انتخابی
  3. فوبی خاص
  4. فوبی اجتماعی
  5. اختلال وحشتزدگی
  6. آگورافوبیا
  7. اختلال اضطراب فراگیر
  8. اختلال اضطرابی ناشی از مواد/دارو
  9. اختلال اضطرابی ناشی از بیماری جسمی دیگر
  10. اختلال اضطرابی مشخص دیگر
  11. اختلال اضطرابی نامشخص

 

۶اختلال وسواس فکری عملی و اختلالات مرتبط 

Obsessive-Compulsive  and  Related  Disorders 

  1. اختلال وسواس فکری – عملی
  2. اختلال بد شکلی بدن
  3. اختلال احتکار ( ذخیره کردن )
  4. اختلال کندن مو
  5. اختلال کندن پوست
  6. اختلال وسواس و اختلالات مرتبط با آن ناشی از مواد/دارو
  7. اختلال وسواس و اختلالات مرتبط با آن ناشی از بیماری جسمی دیگر
  8. اختلال وسواس و اختلالات مرتبط مشخص دیگر
  9. اختلال های وسواس فکری عملی نامشخص

 

۷اختلالات مرتبط با آسیب و عوامل استرس زا 

Trauma – and  Stressor – Related Disorder

  1. اختلال دلبستگی واکنشی
  2. اختلال آمیختگی اجتماعی بازداری نشده
  3. اختلال استرس پس از سانحه (شامل اختلال استرس پس از حادثه برای کودکان ۶ ساله و کمتر )
  4. اختلال استرس حاد
  5. اختلالات سازگاری
  6. اختلالات مرتبط با آسیب مشخص دیگر
  7. اختلال های استرس زا و آسیب زا نامشخص

 

۸اختلالات تجزیه ای ( گسستی )

Dissociative  Disorders

  1. اختلال هویت تجزیه ای
  2. یادزدودگی تجزیه ای
  3. اختلال مسخ شخصیت/مسخ واقعیت
  4. اختلال تجزیه ای مشخص دیگر
  5. اختلال گسستی نامشخص

 

۹اختلالات علایم جسمانی و اختلالات مرتبط 

Somatic  Symptom  and  Related  Disorders

  1. اختلال علایم جسمانی
  2. اختلال اضطراب بیماری
  3. اختلال تبدیلی(اختلال علایم عصب کارکردی)
  4. عوامل روانی تاثیر گذار در سایر بیماری های جسمی
  5. اختلال ساختگی (شامل اختلال ساختگی تحمیل شده بر خود، اختلال ساختگی تحمیل شده بر دیگری )
  6. نشانه ی جسمانی و اختلال مربوط مشخص دیگر
  7. اختلال های علایم جسمانی نامشخص

 

۱۰اختلالات تغذیه و خوردن

Feeding and Eating Disorders

  1. هرزه خواری (پیکا)
  2. اختلال نشخوار
  3. اختلال مصرف غذای دوری جو / محدود کننده غذا
  4. بی اشتهایی عصبی
  5. پرخوری عصبی
  6. اختلال پرخوری
  7. اختلال تغذیه و خوردن مشخص دیگر
  8. اختلال های خوردن و تغذیه نامشخص

 

۱۱اختلالات دفع

Elimination  Disorders

  1. بی اختیاری ادرار
  2. بی اختیاری دفع
  3. اختلال دفع مشخص دیگر
  4. اختلال دفعی نامشخص

 

۱۲اختلالات خواب بیداری

Sleep – Wake  Disorders

  1. اختلال بی خوابی
  2. اختلال پرخوابی
  3. حمله ی خواب ( narcolepsy )
  4. اختلالات خواب مرتبط با تنفس:  الف) تنفس سطحی وقفه تنفسی ب) وقفه تنفس مرکزی در خواب ج) هیپوونتیلاسیون مرتبط با خواب
  5. اختلال ریتم شبانه روزی خواب و بیداری
  6. اختلال انگیختگی خواب بدون حرکات سریع چشم
  7. اختلال کابوس
  8. اختلال رفتار خواب با حرکات سریع چشم
  9. سندرم پاهای بی قرار
  10. اختلال خواب ناشی از مواد/دارو
  11. اختلال خواب – بیداری مشخص دیگر
  12. اختلال پر خوابی مشخص دیگر
  13. اختلال بی خوابی مشخص دیگر

 

۱۳اختلالات جنسی

در راهنمای جدید، این طبقه ،به سه طبقه تشخیصی مجزاتقسیم می شود.

۱کژکاری های جنسی

۲ملال جنسی

۳نابهنجاری های جنسی

 

کژکاری های جنسی

Sexual Dysfunctions

  1. تاخیر انزال
  2. اختلال نعوظی
  3. اختلالات ارگاسمی در زن
  4. اختلال علاقه / برانگیختگی جنسی در زن
  5. اختلالات درد / دخول تناسلی – لگنی
  6. اختلال میل جنسی کم کار در مرد
  7. انزال زودرس
  8. کژکاری جنسی ناشی از مواد/دارو
  9. کژکاری جنسی مشخص دیگر 

 

ملال جنسیتی

Gender  Dysphoria

  1. اختلال ملال جنسی درکودکان
  2. اختلال ملال جنسی در نوجوانان و بزرگسالان
  3. ملال جنسیتی مشخص دیگر

 

نابهنجاری های جنسی

Paraphilic  Disorders

  1. اختلال تماشاگری جنسی
  2. اختلال عورت نمایی
  3. اختلال مالش دوستی
  4. اختلال مازوخیسم جنسی
  5. اختلال سادیسم جنسی
  6. اختلال بچه بازی
  7. اختلال یادگارپرستی
  8. اختلال مبدل پوشی

 

۱۴اختلالات اخلالگر ، کنترل تکانه و سلوک

Disruptive,  Impulse-Control  and  Conduct  Disorders

  1. اختلال نافرمانی و لجبازی
  2. اختلال انفجاری متناوب
  3. اختلال آتش افروزی
  4. دزدی بیمارگون
  5. اختلال سلوک
  6. اختلال اخلالگر ، کنترل تکانه و سلوک مشخص دیگر 

 

۱۵اختلالات اعتیاد آور و اختلالات مرتبط با مواد

Substance-Related and  Addictive  Disorders

تنهارفتار اعتیادی غیر مصرفی که در این طبقه تشخیصی قرارگرفته است: قماربازی

سایر اختلالات این طبقه، در سه دسته کلی طبقه بندی شده اند :

  1.    اختلالات مصرف مواد
  2.    مسمومیت مواد
  3.    اختلالات ترک مواد

 

۱۶اختلالات عصبی شناختی

Neurocognitive   Disorders

این طبقه تشخیصی، در راهنمای جدید،به سه دسته گسترده:

  1. دلیریوم
  2. اختلال عصبی- شناختی عمده
  3. اختلال عصبی- شناختی خفیف

 

۱۷اختلالات شخصیت

Personality  Disorders

اختلال شخصیت کلی

اختلالات شخصیت خوشه A :  پارانویید – اسکیزوئید – اسکیزوتایپی

اختلالات شخصیت خوشه B:  ضد اجتماعی – مرزی – نمایشی – خودشیفته

اختلالات شخصیت خوشه C: اجتنابی – وابسته – وسواسی

مدل دی اس ام برای ابعاد و خصایص شخصیتی مختل و ناسازگار

 

Powered by themekiller.com anime4online.com animextoon.com apk4phone.com tengag.com moviekillers.com